Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
'Wakil PAC BN perlu isytihar jika dapat manfaat RM2.6b'
Diterbitkan:  Nov 1, 2015 7:15 PM
Dikemaskini: 11:23 AM

MP BN dalam Jawatankuasa Kira-kira Negara (PAC) mesti mengisytiharkan jika mereka atau parti mereka mendapat manfaat daripada "derma" RM2.6 bilion Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, kata Ahli Parlimen DAP Gelang Patah Lim Kit Siang.

Lim berkata hal ini kerana PAC sedang firma pelaburan 1MDB yang diilhamkan oleh Najib, di mana menteri kewangan itu juga adalah pengerusi lembaga penasihat.

Perkara itu hadir selepas bekas presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek kata Najib, sebagai pengerusi BN, sebelum pilihan raya umum ke-13 membuat ikrar yang belum pernah berlaku untuk membiayai parti komponen BN.

"Saya menyeru kepada semua ahli parlimen BN yang merupakan anggota PAC mengisytiharkan kepentingan kewangan mereka dalam akaun derma RM2.6 bilion Najib dan menarik diri menyertai mana-mana perbincangan, keputusan atau siasatan kes 1MDB dan RM2.6 bilion untuk mengelakkan skandal apa-apa percanggahan kepentingan situasi.

"Ini seharusnya menjadi perkara pertama urusan PAC apabila ia memenuhi di Parlimen esok," kata beliau dalam satu kenyataan.

Beliau berkata, pendedahan "mengejutkan" Chua juga menyeru untuk mempersoal jika semua calon BN yang bertanding pada pilihan raya umum 2013 yang dikaitkan dengan skandal RM2.6 bilion.

Sehubungan itu, beliau menggesa semua yang mendapat faedah untuk mengisytiharkan kepentingan mereka dan berapa banyak yang mereka terima untuk kempen pilihan raya ke-13.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS