Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Kemenangan Suu Kyi sinar untuk Rohingya?
Diterbitkan:  Nov 11, 2015 12:56 PM
Dikemaskini: 4:57 AM

Kemenangan ikon demokrasi Myanmar Aung San Suu Kyi dan Liga Demokrasi Kebangsaan (NLD) memberi seribu harapan untuk menghentikan tekanan terhadap etnik Islam Rohingya.

Di Malaysia, harapan itu turut dikongsi oleh parti-parti politik berasaskan Islam, termasuk Parti Amanah Nasional (AMANAH).

Pemuda AMANAH juga mengharapkan agar kemenangan rakyat ini mampu memberikan sinar harapan buat etnik itu.

“Proses pembersihan etnik - tindakan yang amat bertentangan dengan norma kemanusiaan - wajar dihentikan segera,” kata Ketua Pemuda AMANAH Sany Hamzan.

Al Jazeera dalam laporan eksklusifnya pada 27 Oktober lalu mengesahkan kebimbangan global terhadap usaha penghapusan kaum terhadap Rohingya di negara itu.

Bukti-bukti diperoleh Al Jazeera dan NGO Fortify Rights mendedahkan kerajaan mencetuskan keganasan masyarakat untuk mendapat faedah politik daripada rusuhan anti-Muslim.

Selain itu, digunakan juga ucapan kebencian terhadap orang Islam untuk menakut-nakutkan warga Myanmar serta menawarkan wang untuk kumpulan garis keras Buddha yang menyokong kepimpinan mereka.

Dalam kenyataan hari ini, Sany berkata Suu Kyi serta presiden yang akan dilantik kelak bertanggungjawab besar memimpin perubahan itu dan memberikan keadilan kepada semua.

AMANAH juga menyifatkan kejayaan NLD membuktikan perubahan boleh berlaku dalam negara dunia ketiga yang terhimpit dalam ruang demokrasi.

Ini, bagaimanapun, kata Sany memerlukan kesatuan hati rakyat terbanyak.

Lihat Komen
ADS