Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
'Cari makan' - DAP tuntut Ketua PAC letak jawatan

PARLIMEN l Ahli parlimen DAP menuntut supaya Datuk Hasan Arifin meletakkan jawatannya sebagai pengerusi Jawatankuasa Kira Wang Negara (PAC) kerana mengeluarkan kenyataan memalukan 'mahu cari makan' hari ini.

Pada sidang akhbar petang ini, Hasan berkata beliau “pun nak cari makan juga” ketika ditanya wartawan sama ada PAC akan memanggil Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk siasatan kes 1MDB.

"Ini kelakuan Ketua PAC? Ia sangat memalukan," kata Gobind Singh Deo (DAP-Puchong), selepas membaca artikel Malaysiakini bertajuk ‘Saya nak cari makan juga, kata pengerusi PAC’

"Jika ini adalah benar, pengerusi PAC mesti letak jawatan kerana adalah jelas sekarang bahawa Pengerusi PAC tidak bebas," kata Gobind ketika membahaskan Bajet 2016.

"Bolehkah kita bayangkan apa tanggapan ini kepada orang ramai? Adakah ini standard seorang Ahli Parlimen kita ada sebagai pengerusi (PAC) yang mengetuai jawatankuasa yang begitu berkuasa?

"Bolehkah kita hanya duduk dan biarkan sahaja? Ini sangat memalukan," kata Gobind.

Dalam kenyataan media selepas itu, Hasan berkata terdapat salah faham terhadap penggunaan “ayat cari makan” dalam sidang medianya hari ini.

Beliau menyifatkan mana-mana portal berita, termasuk Malaysiakini , yang menyiarkan kenyataan itu sebagai tidak beretika.

[Baca berita penuh]

Pengerusi PAC perjelas 'ayat cari makan'

Saya nak cari makan juga, kata pengerusi PAC

'Cari makan', quips PAC's Hasan on not calling PM oleh kinitv

Lihat Komen
ADS