Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Gempa bumi kuat, pangsapuri 17 tingkat tumbang di Taiwan

Satu gempa bumi kuat melanda Taiwan hari ini, mengorbankan sekurang-kurangnya tujuh orang, sebahagiannya di bangunan pangsapuri 17 tingkat yang runtuh, manakala kira-kira 35 orang lagi masih dikhuatiri terperangkap di dalamnya.

Ketika usaha mencari mangsa dalam runtuhan dijalankan, persoalan telah dibangkitkan mengenai pembinaan bangunan Wei-guan Golden Dragon, dengan lantainya bertindih atas satu sama lain apabila gegaran 6.4 magnitud melanda pada kira-kira jam 4 pagi ini, permulaan pada cuti Tahun Baru Cina.

Lima orang mati, termasuk seorang bayi perempuan berusia 10 hari, adalah dari bangunan apartmen tersebut yang terletak di selatan bandar Tainan.

Penyelamat menggunakan tangga hidraulik dan kren untuk mencari mangsa di celah runtuhan itu, dan berjaya menyelamatkan 220 mangsa, dengan berpuluh-puluh dibawa ke hospital, kata seorang pegawai bomba.

Bangunan di sembilan lagi lokasi di bandar yang didiami 2 juta orang itu, turut runtuh dan lima lagi sengat pada sudut yang membimbangkan, kata pusat kecemasan kerajaan.

Tetapi seorang pegawai jabatan bomba berkata usaha menyelamat ditumpukan di blok apartmen itu, di mana pakaian kanak-kanak di sidai serta terdapat bau gas bocor.

[Baca berita penuh]

- Reuters

Lihat Komen
ADS