Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

ULASAN Pengumuman Laporan Indeks Syariah untuk tahun 2015 telah dikeluarkan hari ini dengan skor patuh syariah 75 peratus yang diperoleh pentadbiran kerajaan Malaysia.

Kategori yang diukur ialah ekonomi, politik, sosial, kesihatan awam dan pendidikan.

Ini adalah merupakan laporan pertama setelah indeks syariah diisytiharkan pada bulan Februari 2015.

Apa yang menjadi persoalan, bagaimana kayu pengukur dibuat dalam aspek maqasid (objektif syariah) dalam hal menjaga dan memelihara harta dan kewangan sedangkan berbagai salah laku tata kelola kewangan telah membawa kesan buruk kepada negara?

Ini tidak termasuk kes 1MDB, RM 2.6 bilion, ketirisan dan lain-lain salahguna kuasa.

Apakah ini patuh syariah?

Indeks syariah yang diperoleh secara dalaman oleh jawatankuasa ini perlu dibuat pengesahan di peringkat luar yang bebas agar piawaian syariah dapat kekal pada aras yang tinggi dan tidak dipermudah-mudahkan.

Krisis kepercayaan

Saya khuatir isu ini dijadikan sebagai alasan untuk mengaburi orang Melayu dan Islam sehingga sanggup meletakkan nama baik syariah untuk tujuan tersebut.

Saya menuntut jawatankuasa indeks syariah dan pengerusinya tampil secara telus bagaimana skor begitu tinggi dicapai sedangkan negara sedang mengalami krisis kepercayaan yang membimbangkan.

Kes 1MDB dan RM2.6 bilion secara kayu pengukur maqasidnya telah gagal apabila ketelusan dan kepertanggungjawaban serta transaksinya gagal dilaporkan dengan telus.

Begitu juga laporan audit negara yang melaporkan ketirisan yang kritikal.

Kesannya kepada ekonomi, pembelaan rakyat, pelaburan dan sistem kewangan telah menjadikan kerajaan ini diragui kewibawaannya.

Apakah ini bersesuaian dengan tujuan syariat dalam memelihara kepentingan harta awam?

Semoga indeks syariah tidak disalah guna untuk menunjukkan kerajaan BN kononnya mengikuti garis panduan syariat sedangkan isu 1MDB dan RM2.6 bilion masih lagi menjadi misteri.


DATUK DR MUJAHID YUSOF RAWA anggota parlimen dan naib presiden Parti Amanah Negara (AMANAH).

Indeks Syariah Malaysia 2015 di tahap 75 peratus

Lihat Komen
ADS