Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Rosmah kongsi pengalaman Malaysia pada sidang OIC
Diterbitkan:  Apr 16, 2016 6:18 PM
Dikemaskini: 10:22 AM

Isteri perdana menteri Datin Seri Rosmah Mansor hari ini berkongsi tiga amalan penting bagi kawalan kanser di Malaysia dengan kalangan isteri ketua negara bersempena Sidang Kemuncak Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) ke-13.

Rosmah yang juga Penaung Program Permata berkata di Malaysia, kanser merupakan punca keempat kematian dengan kira-kira 20,000 kes baharu didiagnosis setiap tahun, 55 peratus terdiri daripada golongan wanita.

"Pertama adalah pencegahan, seperti kata pepatah 'mencegah lebih baik daripada mengubati' yang lebih sesuai bagi hospital kanak-kanak kerana usaha menggalakkan gaya hidup sihat perlu bermula dari peringkat awal," kata beliau pada sesi khas Kepimpinan 'Wanita Pertama' mengenai Kawalan Kanser di negara OIC bersempena Sidang Kemuncak OIC Ke-13, di sini.

Beliau berkata pusat kesihatan awam akan meningkatkan pendidikan mengenai amalan diet yang betul, senaman, mengekalkan berat badan yang sesuai, menghindari rokok, alkohol dan penggunaan dadah.

Ia turut menggalakkan pelalian Hepatitis B dan papilomavirus manusia atau HPV untuk mengelakkan kanser hati dan serviks.

Isteri perdana menteri berkata di bawah program kesihatan sekolah lebih 1.3 juta pelajar perempuan berusia 13 tahun telah mendapat pelalian HPV, dengan kadar penerimaan 98.2 peratus pada 2015.

"Kedua ialah penggunaan sel stem dan perubatan genomik untuk kaedah rawatan peribadi. Ia kini mungkin menyediakan penjagaan yang tepat mengikut ciri-ciri, keperluan dan pilihan individu," katanya.

Rosmah berkata sel kanser juga boleh dicirikan dan disasarkan secara tepat dengan perencat tertentu tanpa merosakkan sel-sel normal.

Beliau berkata perubatan peribadi dan ketepatan ini akan memastikan pesakit mendapat rawatan yang betul pada masa yang tepat, dengan tindak balas yang betul dan kos yang berpatutan.

"Pada masa ini, rawatan kanser sama ada diberi percuma atau hanya dikenakan sebahagian kecil daripada kos sebenar di hospital kerajaan," katanya.

Rosmah berkata ketiga adalah pendekatan pemulihan bersepadu iaitu kaedah perubatan konvensional yang dilengkapi dengan terapi untuk meningkatkan kualiti kehidupan seharian dengan melepaskan kesan-kesan fizikal dan emosi negatif akibat kanser.

Pakar kehidupan kanak-kanak, sukarelawan terlatih, kumpulan sokongan, badut terapeutik dan haiwan kesayangan bersama-sama keluarga, katanya memberi peluang kepada kanak-kanak untuk bermain, bersosial, berkongsi perasaan dan keseronokan melalui aktiviti kreatif dalam suasana hormat-menghormati, kasih sayang dan kerjasama.

"Seperti yang kita sedia maklum, kanser adalah satu daripada penyebab utama kematian dalam negara anggota OIC. Besarlah harapan saya negara-negara anggota OIC akan meningkatkan kerjasama yang sesuai untuk melatih kakitangan kesihatan, penyelidikan dan perkongsian hasil, serta menyumbang kepakaran dan teknologi untuk meningkatkan model inovatif dalam kawalan kanser dan penjagaannya," tambah beliau.

- Bernama

Lihat Komen
ADS