Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
'Mengapa Najib boleh keluar negara, saya tak boleh?'
Diterbitkan:  May 16, 2016 1:11 PM
Dikemaskini: 5:14 AM

Pengerusi BERSIH Maria Chin Abdullah menyoal mengapa dirinya dihalang daripada ke luar negara sedangkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tidak menunaikan tanggungjawabnya di parlimen dibenarkan berbuat demikian.

Najib berlepas ke UK walaupun terdapat desakan supaya beliau menghadiri sidang Parlimen bermula hari ini untuk menjelaskan skandal 1MDB.

"Tidak memberi saya penjelasan (berhubung larangan) hanya menunjukkan keangkuhan mereka. Namun yang melanggar undang-undang dibenarkan untuk bebas ke luar negara ini," kata Maria dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau berkata adalah ironi dirinya dihalang meninggalkan negara itu bagi perjalanan ke Seoul untuk menerima Anugerah Hak Asasi Manusia Gwangju di Korea Selatan.

Maria tidak dibenarkan melepasi pintu imigresen di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, semalam.

"Ironinya apabila Najib sepatutnya berada di Parlimen bagi menjawab soalan-soalan penting, beliau dibenarkan.

"Saya hanya mahu ke Korea untuk menerima anugerah yang sangat berprestij yang pernah dianugerakan kepada bekas Perdana Menteri Timor Timur Xanana Gusmao dan (kaunselor negeri) Myanmar masa kini, Ang Sang Su Kyi.

"BERSIH menuntut agar Najib, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan Imigresen memberi penjelasan kepada rakyat Malaysia mengapa kami dinafikan daripada menerima anugerah itu," katanya.

Maria sebelum ini tidak pernah dilarang daripada meninggalkan Malaysia dan telah ke New York, Geneva dan London sebelum pilihan raya negeri Sarawak pada 7 Mei.

Anugerah Hak Asasi Manusia Gwangju adalah satu anugerah oleh Yayasan Memorial 18 Mei Korea Selatan sebagai mengiktiraf mereka yang memajukan hak asasi manusia, demokrasi dan keamanan.

BERSIH telah dipilih sebagai penerima bersama anugerah itu tahun ini, dengan aktivis Vietnam Nguyen Dan Que.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS