Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
2 PRK: PAS tidak bincang dengan PKR, kata Hadi
Diterbitkan:  May 18, 2016 2:18 PM
Dikemaskini: 7:55 AM

Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengesahkan beliau tidak mengadakan pertemuan dengan Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali bagi berbincang mengenai pilihan raya kecil berkembar bulan depan.

“Tidak ada, tidak ada,” katanya ketika ditanya mengenai perkara itu di lobi Parlimen, hari ini.

Pada masa yang sama, beliau turut menyatakan ketidak tahuan jika ada rundingan antara kedua-dua parti oleh pihak lain bagi pemilihan tersebut.

Ini berikutan timbulnya spekulasi Azmin sedang berunding dengan PAS bagi memberi laluan kepada PKR sebagai mewakili Pakatan Harapan untuk bertanding di kedua-dua kerusi Sungai Besar dan Kuala Kangsar pada 18 Jun ini.

Keadaan ini dipercayai bertujuan mengelakkan suasana pecah undi di kalangan parti pembangkang dalam pertandingan tiga penjuru menentang BN.

Abdul Hadi, sebelum ini dikatakan meminta kepada parti-parti menilai kemampuan masing-masing sebelum membuat keputusan untuk bertanding di kedua-dua kerusi tersebut.

Hubungan dingin antara PAS dan parti serpihannya, Parti Amanah Negara (AMANAH) boleh memaksa pertandingan tiga penjuru, namun ini boleh dielakkan jika PKR boleh menyakinkan PAS dan Amanah untuk memberi laluan kepadanya.

DAP juga mendedak PAS untuk berundur dalam salah satu daripada kerusi tersebut untuk memberi laluan kepada Pakatan Harapan.

Dalam hal itu, Abdul Hadi berkata: “Bukan semua Cina (pengundi) pro-DAP.”

Sebagai bukti, jelasnya, DAP gagal untuk mempertahankan lima kerusinya.

Pengundi Cina terdiri daripada 30 peratus daripada jumlah pengundi keseluruhan di Sungai Besar dan Kuala Kangsar.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS