Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
K'jaan tak terikat ambil balik bon 1MDB AS$3.5b, kata Najib
Diterbitkan:  May 23, 2016 11:22 AM
Dikemaskini: 3:24 AM

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak memaklumkan bahawa kerajaan tidak terikat di sisi undang-undang untuk mengambil balik bon-bon 1MDB sebanyak AS$3.5 bilion.

"(Ini) memandangkan tiada jaminan kerajaan atau surat sokongan kerajaan diberikan ke atas bon tersebut,” katanya atasa kapasiti sebagai menteri kewangan.

Najib mengulas soalan Wong Chen (PKR-Kelana Jaya) yang ingin tahu sama ada kerajaan terikat di sisi undang-undang untuk mengambil balik bon-bon 1MDB memandangkan International Petroleum Investment Corp (IPIC) enggan mengotakan pelan penyelamat yang termeterai pada 28 Mei 2015.

IPIC dan 1MDB bertelagaha selepas sekurang-kurangnya AS$ 3.5 bilion yang sepatutnya dibayar oleh kepada anak syraikat IPIC, Aabar Investments PJS dilaporkan hilang.

Bayaran itu termasuk cagaran yang sepatutnya dibayar oleh 1MDB sebagai pertukaran untuk jaminan IPIC kepada dua bonnya, serta pembayaran bagi penamatan pilihan untuk Aabar untuk melanggan aset tenaga 1MDB.

Wang itu sebaliknya dialihkan ke sebuah syarikat di Kepulauan Virgin British yang mempunyai nama yang sama dengan Aabar Investments PJS, tetapi tidak mempunyai hubungan dengan IPIC.

Perkara itu dan juga transaksi 1MDB lain, sedang disiasat di Emiriah Arab Bersatu, Switzerland, Luxembourg, Amerika Syarikat dan Singapura.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS