Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita

Kawasan Sungai Besar dan Kuala Kangsar yang bakal menyaksikan pilihan raya kecil pada 18 Jun ini mungkin merupakan  kerusi majoriti pengundi Melayu.

Namun bilangan pengundi Cina di situ adalah signifikan - terutamanya di Sungai Besar, di mana terdapat lebih 14,000 pengundi Cina.

Dengan sokongan Cina mungkin menjadi 'penentu' di kedua-dua pilihan raya kecil itu, maka BN dan pembangkang masing-masing mendakwa mempunyai kelebihan dalam meraih undi masyarakat Cina.

Setiausaha Penganjur DAP Anthony Loke menyuarakan keyakinan bahawa sokongan kaum Cina tidak akan pergi kepada BN kerana pelbagai skandal yang melanda Umno.

"Kami berharap, dan kami yakin, pengundi Cina akan menyokong calon Pakatan Harapan di kedua-dua kerusi.

"Kami melihat tidak ada sebab mengapa orang Cina akan mahu menyokong BN," kata Loke kepada Malaysiakini.

Loke juga menegaskan bagaimana pengundi Cina mengundi PAS dalam pilihan raya sebelum ini kerana parti Islam itu mewakili Pakatan Rakyat ketika itu, tetapi kini gabungan itu sudah berkubur.

"Bagi kedua-dua pilihan raya kecil, itu, pengundi Cina pasti tidak akan menyokong PAS kerana isu-isu yang telah berlaku pada tahun-tahun kebelakangan ini, dan khususnya selepas apa yang berlaku semalam," katanya.

Loke merujuk kepada Rang Undang-Undang Persendirian yang dibentangkan oleh Presiden PAS Datuk Abdul Hadi Awang Ahli di Parlimen semalam tetapi Hadi, bagaimanapun, memutuskan untuk menangguhkan perbahasan mengenai RUU itu sehingga sidang Parlimen akan datang.

Loke juga berkata faktor tambahan yang akan memihak kepada Pakatan Harapan adalah populariti ADUN Sekinchan, Ng Suee Lim, yang telah dapat menyelesaikan banyak isu tanah di kawasan itu.

"Pengundi Cina tempatan gembira dengan kerajaan Selangor (yang diterajui Pakatan Harapan), di mana banyak geran tanah telah diberikan selepas pilihan raya umum 2008," katanya.

Bagaimanapun, Loke mengakui Kuala Kangsar merupakan satu cabaran yang lebih sukar bagi Pakatan Harapan, kerana kerajaan negerinya bukan dari pakatan pembangkang.

"Tetapi dalam pilihan raya umum lalu, pengundi Cina di Perak telah menyokong Pakatan dan saya yakin bahawa trend ini akan berterusan."

Bagaimanapun, sekiranya berlaku pertandingan tiga penjuru, Loke percaya ini akan memberi kelebihan kepada BN kerana undi Melayu berpecah.

"Oleh itu, walaupun kita yakin orang Cina akan menyokong Pakatan Harapan, kita perlu bekerja lebih keras jika berlaku pertandingan tiga penjuru di Sungai Besar, kerana undi Melayu akan berpecah," katanya.

Dan Pakatan Harapan akan perlu bekerja lebih keras untuk meyakinkan pengundi muda supaya pulang mengundi.

"Kebimbangan bagi sokongan kaum Cina tidak begitu banyak mengenai parti mana yang mereka akan sokong, apa yang kita bimbang ialah kadar keluar mengundi. Kami bimbang pengundi luar tidak pulang mengundi," kata Loke.

Loke mungkin yakin pengundi Cina memberikan sokongan mereka kepada Pakatan Harapan tetapi Timbalan Ketua Pemuda Gerakan Andy Yong berpendapat majoriti tipis pengundi akan kembali kepada BN, dengan memetik contoh pilihan raya negeri Sarawak.

Ekoran kemungkinan peratusan keluar mengundi tidak akan menggalakkan sepertimana kebiasaannya dalam pilihan raya kecil sebelum ini, Yong berkata kemungkinan pengundi muda Cina pulang untuk mengundi, oleh itu, akan berkurangan.

"Jika itu berlaku, ia akan memberi memihak kepada BN," katanya.

Selain daripada peratusan keluar mengundi yang rendah boleh menjejaskan peluang Pakatan Harapan, Yong berkata pengundi mungkin bosan dengan perbalahan dalaman antara parti-parti pembangkang.

Dan pengundi Cina pasti akan menjadi penentu, sekiranya berlaku ada pertandingan tiga penjuru, katanya.

Gerakan, oleh itu, akan menggunakan sistem Jalinan Rakyat (JR) di mana kempen parti itu adalah dari rumah ke rumah untuk memahami masalah dan keperluan rakyat.

Ini, katanya, akan bermula selepas hari penamaan calon dan merupakan strategi untuk mereka lebih memahami rakyat.

"Seperti yang anda tahu, pembangkang akan membangkitkan isu 1MDB dan GST, jadi kami mahu tahu sama ada isu-isu ini benar-benar memberi kesan kepada rakyat," katanya.

Berdasarkan kajian akar umbi parti itu, tambahnya, warga emas mungkin tidak kisah tentang isu-isu tersebut.

Akhirnya, perkara yang paling penting adalah isu-isu seharian serta hal-hal keselamatan, katanya.

"Sekumpulan besar pengundi Cina di Sungai Besar terbabit dalam bidang pertanian, ada yang menjadi nelayan. Kita tahu ada masalah dalam bidang-bidang berkenaan. Gerakan sedang menelitinya bersama dengan MCA," katanya.

Ketua Pemuda MCA, Chong Sin Woon pula berpendapat bahawa trend pengundian Cina akan merupakan campuran semua faktor.

Like Yong, Chong turut memetik perbalahan dalaman di kalangan parti komponen Pakatan Harapan, serta pertembungan antara pemimpin tertinggi PKR Azmin Ali dan Rafizi Ramli.

Selain faktor-faktor itu, katanya, ia juga bergantung kepada parti mana yang akan bertanding dalam pilihan raya kecil itu.

"Semua ini akan memberi kesan kepada pola pengundian Cina," kata Chong yang baru-baru ini telah dilantik sebagai pengerusi jawatankuasa pemandu pilihan raya MCA bagi Sungai Besar.

Sepertimana Loke, Chong juga tidak fikir orang Cina akan memberi sokongan mereka jika calon PAS bertanding. Dan DAP pula tidak akan berani untuk berkempen untuk PAS, katanya.

"Ia masih terlalu awal, tetapi berdasarkan pra-analisis, kali ini kita (BN) mempunyai peluang yang sedikit lebih baik daripada pilihan raya lepas, apabila kita menang dengan majoriti tipis.

"Tetapi walaupun kita mempunyai sedikit kelebihan, keadaan akan berubah. Bagi pihak kami, kami telah memulakan kempen kami. Kami akan bermula dengan bekerja keras untuk mendapatkan sokongan daripada ahli MCA," katanya.

[Baca berita penuh]

 

Lihat Komen
ADS