Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Halangan tegak syiar Islam disebabkan Umno - Mohd Amar
Diterbitkan:  May 29, 2016 11:10 AM
Dikemaskini: 3:14 AM

Halangan utama PAS untuk menegakkan syiar Islam bukan kerana kumpulan 'Anwarinas' atau 'Erdogan' tapi disebabkan oleh Umno sendiri, kata Naib Presiden PAS Datuk Mohd Amar Nik Abdullah.

“Sebenarnya halangan utama kita di Malaysia ini ialah Umno. Itu halangan yang besar manakala orang lain tidak menjadi halangan yang besar.

“Apa yang berlaku dalam PAS ini cuma perbezaan pendapat dan pandangan bukan pertembungan dari segi dasar. Ada orang berpandangan macam ini, ada yang berpandangan macam itu dan apabila orang tidak boleh bertoleransi dengan perbezaan pandangan maka dia tinggalkan PAS.

“Musuh kita yang sebenar tetap BN sebab dia yang pegang kuasa sekarang. Ini yang perlu kita lakukan selesaikan dahulu dalam usaha menegakkan Islam di Malaysia,” katanya seperti dilapor Mingguan Malaysia.

Amar berkata demikian ketika ditanya mengenai langkah yang dilakukan oleh PAS selepas kumpulan Erdogan dalam parti Islam itu dibersihkan.

Turut bersama dalam wawancara itu Ketua Pemuda PAS Mohamad Abduh Nik Aziz dan Dewan Ketua Ulama Datuk Dr Mahfodz Mohamed.

Sementara itu Amar menjangkakan parti serpihan PAS iaitu Parti Amanah Negara (AMANAH) tidak tahan lama dan jangka hayat mereka sehingga Pilihan Raya Umum ke 14 (PRU14) sahaja.

Beliau berkata demikian ketika ditanya adakah AMANAH akan menjadi ancaman kerana majoriti ahli AMANAH datangnya dari PAS.

“Kita tak pernah merendah-rendahkan mana-mana lawan politik kita. Kita buat penilaian dan tinjauan setakat mana mana ancaman itu. Besar atau kecil, serius atau tidak.

“Berdasarkan pengalaman lalu serta apa yang ada sekarang saya tidak boleh melihat AMANAH ini pergi lebih jauh dalam politik negara. Pada jangkaan saya setakat PRU14 sahaja.

“Selepas pilihan raya mungkin akan hilang. Dia akan jadi macam berjasa (Barisann Jemaah Islamiah Se-Malaysia), Hamim (Parti Hizbul Muslimin Malaysia) atau Akim (Angkatan Keadilan Insan Malaysia,” beliau dilaporkan sebagai berkata.

Lihat Komen
ADS