Paling Popular
Terkini
story images
story images
story images
story images
story images
mk-logo
Berita
Bulatkan muafakat, kata Azmin selepas Najib langkaui sempadan
Diterbitkan:  Jun 30, 2016 7:03 PM
Dikemaskini: 11:10 AM

Kuasa tanpa imbang periksa akan bertukar menjadi perkakas penindasan dan kezaliman, kata Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohd Azmin Ali.

Dan timbalan presiden PKR menuduh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bertindak melangkaui sempadan salahguna kuasa apabila memulakan dakwaan terhadap Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng.

Sehubungan itu, Azmin menggesa pembangkang yang berpecah-belah untuk merapatkan barisan.

“Pembangkang kini perlu bersatu dan kekal fokus kepada perjuangan tunggal kita.

“Kita mahu bersihkan pertiwi ini daripada wabak rasuah di peringkat tertinggi, salah guna kuasa yang tidak terbendung serta bebas daripada cengkaman sekumpulan elit yang berterusan menjarah sumber negara demi memuaskan tembolok nafsu mereka.

“Kini masanya untuk kita mengenepikan prejudis dan perbezaan pada masa lalu dan kembali mengatur langkah bersama.

“Kita wajib membulatkan muafakat, jauh lebih teguh dari sebelum ini, dan bersama membina blok pembangkang yang kuat untuk pilihan raya umum akan datang,” katanya dalam satu kenyataan media petang ini.

Mengenai pertuduhan rasuah terhadap Lim, pemimpin PKR itu berkata ia menandakan bermulanya satu era baru politik kotor lagi jijik tajaan Umno BN sejak pendakwaan berniat jahat dan melampau terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim hampir dua dekad lalu.

“Namun, pendakwaan dan penganiayaan terpilih terhadap Guan Eng hari ini bukanlah satu perkara yang mengejutkan kita.

“Ia sudah dapat dijangka apabila mengambil kira kempen berlarutan melibatkan cercaan dan pembunuhan watak oleh pentadbiran Najib terhadap rakan seperjuangan saya Lim Guan Eng.

“Pendakwaan hari ini tidak lain dan tidak bukan adalah tindakan terancang seorang individu terdesak yang untuk terus bergayut pada dahan kekuasaan dengan menggunakan apa-apa cara sekali pun.

“Individu ini tergamak mengheret negara kita bergelumang dalam keaiban dan skandal semata-mata kerana ingin terus kekal menjadi perdana menteri,” katanya.

Azmin berkata memang benar, Najib mempunyai kuasa terhadap semua perkakas kuasa - yang kini sama sekali tiada imbang periksa sebaik sahaja Akta Majlis Keselamatan Negara diluluskan.

Namun, beliau harus beringat yang sejarah membuktikan bahawa diktator-diktator dengan kuasa yang tidak terbatas sekali pun pernah tersungkur apabila rakyat bangkit menumbangkan mereka.

Menteri besar itu juga menyifatkan tuduhan terhadap Lim sebagai bermotifkan politik, berniat jahat dan satu bentuk salahguna kuasa eksekutif secara terang-terangan.

“Tuduhan ini dipalitkan kepadanya sewaktu lambakan bukti rasuah, penggubahan wang haram dan salahguna kuasa terhadap Najib tidak langsung membuahkan sebarang siasatan serius dan bersungguh-sungguh apatah lagi membawa kepada pendakwaan jenayah.

“Kita juga harus ingat bahawa Lim belum bersalah selagi belum dibuktikan bersalah melampaui secebis keraguan sekalipun seperti diperuntukkan undang-undang.

“Saya ingin tegaskan bahawa saya bukan semata-mata bersangka baik terhadapnya. Tetapi, saya juga amat yakin yang beliau tidak bersalah sama sekali dalam tuduhan ini.

"Jangan kita lupa, Lim tidak bersalah sehingga dibuktikan bersalah di luar bayangan keraguan oleh mahkamah undang-undang.

“Saya juga yakin jika perbicaraan ini bebas daripada campur tangan eksekutif dan kehakimannya tidak tunduk kepada sebarang tekanan secara langsung ataupun tidak langsung, Lim pastinya akan dibebaskan dan nama baiknya dibersihkan,” katanya.

Lihat Komen
ADS