Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Baju Merah kesan 35 pelajar sertai demo #TangkapMO1

Ketua Umno Bahagian Sungai Besar Datuk Jamal Md Yunos yang mengetuai Gerakan Baju Merah mendedahkan motif di sebalik kehadiran aktivis dari kumpulan prokerajaan itu di perhimpunan #TangkapMO1 di Kuala Lumpur, semalam.

Dalam sidang media di luar ibu pejabat Umno hari ini, Jamal berkata mereka berada di sana untuk aktiviti pemantauan ke atas para peserta.

Jamal berkata pihaknya mengenal pasti 35 mahasiswa pada perhimpunan tersebut yang menurutnya boleh dikenakan tindakan kerana menyertai perhimpunan berkenaan.

"Saya yakin ada 35 orang (pelajar) kami kenal pasti akan dikenakan tindakan disiplin dan mungkin tindakan undang-undang.

"Malangnya pada keluarga ibu bapa, mereka," katanya.

Bagaimanapun, beliau tidak menyatakan sama ada pergerakan itu akan melaporkan perkara itu kepada jabatan hal ehwal pelajar universiti masing-masing atau pihak berkuasa lain.

Orang kanan Jamal, yang dikesan berada di luar kompleks beli-belah Sogo semalam sebelum pelajar berarak ke Dataran Merdeka, turut hadir dalam sidang akhbar itu.

Kira-kira 300 orang dalam gerakan itu hadir yang didakwa kumpulan itu mewakili beratus-ratus kaum Melayu, Cina dan India.

Kumpulan Jamal adalah salah satu daripada pergerakan Baju Merah.

Kumpulan yang lain diketuai oleh Datuk Mohd Ali Baharom atau lebih dikenali sebagai Ali Tinju, yang berpecah dengan Jamal selepas perselisihan faham.

Lihat Komen
ADS