Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
ADUN DAP akui ayah selalu buat masalah
Diterbitkan:  Sep 3, 2016 9:41 PM
Dikemaskini: 1:57 PM

ADUN DAP Sungai Pinang Lim Siew Khim hari ini memberi penjelasan yang terang mengenai kontroversi dakwaan rasuah melibatkan bapanya, dengan mengaku bahawa lelaki itu mempunyai sejarah "mencipta masalah".

Beliau juga mengulangi bahawa tidak mengetahui ayahnya, Lim Keat Seong mengutip wang kononnya atas alasan bahawa mereka yang membuat bayaran akan mendapat rumah kos rendah.

Siew Khim membuat penjelasan dalam rakaman video berbahasa Mandarin oleh China Press apabila delegasi DAP melawat ibu pejabat akhbar tersebut di Pulau Pinang hari ini.

Dalam lawatan itu, Siew Khim diminta untuk memberi respons kepada video kedua mendakwa bahawa dia tahu tentang aktiviti ayahnya.

Video ini merakamkan panggilan dan mesej mengenai rungutan Siew Khim terhadap bapanya.

Siew Khim mengesahkan beliau menerima panggilan yang katanya adalah dari seorang pemimpin Parti Cinta Malaysia (PCM) lebih setahun lalu.

"Dia menghubungi saya ... dia kata dia tahu tentang keluarga saya dan mengadu bahawa bapa saya telah mewujudkan masalah di luar," katanya.

Dengan geram Siew Khim meneruskan: "Secara jujur ​​... Saya tidak mahu kata, tetapi ... bapa saya telah mewujudkan masalah sejak saya masih kecil, dan sepanjang tahun saya membesar sehingga saya seorang dewasa ...

"Ia menjadi seperti makan nasi dan air minum kepada saya," katanya.

Siew Khim mengatakan pada masa itu, dia tidak mengambil serius dakwaan yang dibuat terhadap bapanya kerana ia datang daripada ahli parti lawan.

Dia terbabit dengan kontroversi itu selepas video pertama dikeluarkan menunjukkan rundingan antara bapanya dan mangsa yang menuntut wang mereka dikembalikan.

Sejurus selepas video pertama diketengahkan oleh Gerakan Pulau Pinang, Siew Khim berkata, bapanya mahupun dirinya sendiri tidak mempunyai kuasa untuk mempengaruhi jualan rumah kos rendah oleh kerajaan negeri.

Dalam penjelasan beliau hari ini, Siew Khim juga mengakui bahawa saudara angkatnya Ong Hock Hin, yang merupakan sepupunya berada ketika rundingan dirakam dalam video pertama.

Beliau menambah bahawa saudaranya tahu mengenai "masalah yang dibuat" ayahnya tetapi kesal kerana tidak memberitahunya lebih awal.

"Ia jelas ini adalah satu konspirasi untuk mengenakan saya. Jika anda benar-benar mahu keadilan untuk orang-orang (yang ditipu), bawa mereka ke balai polis dan buat laporan, pergi ke ayah saya ..." katanya tanpa menghabiskan ayat.

"Apa yang boleh saya lakukan? Apa yang anda mahu saya lakukan?" tambahnya.

Bapa Siew Khim semalam ditahan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan ditahan reman selama seminggu.

ADUN itu juga disoal oleh SPRM, tetapi sebagai saksi dan bukan suspek.

Lihat Komen
ADS