Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
‘Salahkan 1MDB, bukan aduan daripada rakyat’
Diterbitkan:  Sep 30, 2016 11:58 AM
Dikemaskini: 4:00 AM

Daya saing global Malaysia menjunam tujuh tangga adalah disebabkan oleh 1MDB, dan bukannya aduan daripada orang ramai seperti yang didakwa oleh Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri II, Datuk Seri Ong Ka Chuan, kata Ahli Parlimen Pandan Rafizi Ramli.

Beliau merujuk kepada Laporan Daya Saing Global (GCR) 2016-2017 Forum Ekonomi Dunia (WEF) yang mendedahkan bahawa Malaysia daripada 138 buah negara telah jatuh ke tempat ke-18 daripada tangga ke-25 tahun ini,.

"Adalah semula jadi bagi Malaysia kehilangan daya saing secara berterusan selepas kucar-kacir 1MDB.

"Toksik daripada skandal 1MDB merebak di seluruh spektrum secara mendatar dan menegak - semua sektor terlibat dari pembuatan ke seni, dan setiap orang terjejas daripada yang kaya kepada yang miskin," kata Rafizi dalam satu kenyataan hari ini.

Rafizi yang juga adalah setiausaha agung PKR mendakwa dana awam yang sepatutnya untuk sekolah dan hospital digunakan untuk membayar hutang 1MDB, menyebabkan penurunan kualiti perkhidmatan dalam pendidikan awam dan penjagaan kesihatan.

Ini, katanya, akan menakutkan pelabur, mencetuskan tindak balas berangkai yang mengakibatkan pertumbuhan ekonomi yang perlahan, hasil kerajaan yang lebih kecil, dan pemotongan bajet selanjutnya.

Ong, semalam berkata aduan rakyat Malaysia adalah antara sebab kedudukan ranking Malaysia menurun.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS