Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Ezam akui serah borang, sertai BERSATU
Diterbitkan:  Oct 13, 2016 2:55 PM
Dikemaskini: 6:57 AM

Bekas senator, Datuk Mohamad Ezam Mohd Nor telah menyertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) dengan menyerahkan borang keahlian kepada Presiden parti serpihan Umno itu, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

"Ya benar, saya serah borang ahli parti kepada (Tan Sri) Muhyiddin pagi semalam.

“Sehari sebelum itu saya telah berjumpa Tun Dr Mahathir (Mohamad). Beliau telah menyakinkan saya perjuangan melawan rasuah lebih berkesan melalui platform politik,” ujar beliau menerusi whatsapp, memetik laporan portal BNBBC.

Sebelum ini, Mohamad Ezam meninggalkan Umno setelah mendakwa parti tersebut dicemari kelompok pemimpin yang teruja membangkitkan soal jawatan, habuan dan kebendaan untuk kepentingan peribadi.

Kata beliau, ini mendorongnya untuk meninggalkan parti itu kerana “nilai kepimpinan Umno sudah rosak”.

"Alhamdulillah, respons amat positif (keputusan keluar Umno). Keadaan semasa dalam Umno memperkukuhkan keyakinan saya bahawa memang benarlah saya meninggalkan sebuah parti yang sudah rosak nilai kepimpinannya.

"Lihatlah reaksi awal mereka, di benak pemikiran mereka hanya soal ganjaran dan habuan peribadi. Isu pokoknya adalah OSA (Akta Rahsia Rasmi) dan rasuah, tapi mereka tidak bincangkan soal itu.

“Jadi, tidak hairanlah Presiden Umno paling lama dalam sejarah parti itu, Mahathir sendiri tinggalkan Umno," katanya lagi.

Portal itu menambah, pimpinan BERSATU akan bermesyuarat hari ini bagi membincangkan permohonan Mohamad Ezam itu dan akan membuat keputusan sama ada menerima atau menolak.

Mohamad Ezam pernah menentang pentadbiran Mahathir sejak era reformasi pada tahun 1998 selepas Datuk Seri Anwar Ibrahim dipecat daripada jawatan timbalan perdana menteri dan kemudiaannya berakhir disumbat dalam penjara oleh bekas perdana menteri itu.

Mohamad Ezam juga pernah dilantik sebagai anggota Dewan Negara pada Mei 2010 dan beliau diberikan jawatan Pengarah Komunikasi Kementerian Kewangan pada 2014 oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Lihat Komen
ADS