Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Pemantau pilihan raya kecam Annuar, ajak ke Bangkok
Diterbitkan:  Nov 24, 2016 12:25 PM
Dikemaskini: 4:28 AM

Kumpulan pemantau pilihan raya mengutuk dakwaan pemimpin Umno yang mengaitkan Pengerusi BERSIH Maria Chin Abdullah dengan Agensi Risikan Pusat (CIA), Amerika Syarikat.

Annuar mendakwa kaitan itu ditemui melalui penglibatan Maria dalam Jaringan Asia untuk Pilihan Raya Bebas (Anfrel) dan Pergerakan Kebangsaan Filipina untuk pilihan raya bebas (Namfrel).

“Ini taktik paling biasa, paling lama dan kotor oleh kuasa pemerintah untuk menekan dan memfitnah penentang mereka...,” katanya dalam e-mel kepada Malaysiakini.

Pengarah Anfrel Ichal Supriadi juga mempersoalkan dakwaan “tidak berasas” itu yang datang daripada seorang yang dihormati seperti Annuar.

Ichal juga mengundang Annuar untuk melawat Anfrel di Bangkok untuk meneliti sendiri bagaimana badan itu beroperasi secara bebas.

“Saya pasti beliau akan terkejut apabila tahu dakwaannya tidak berasas,” katanya.

Annuar semalam mendakwa Maria bersama arwah suaminya Yunus Ali, ada kaitan dengan CIA melalui menerusi kerja-kerjanya dalam beberapa NGO pada 1980-an, sepertiInstitut Kebangsaan Integiriti Pilihan Raya (NIEI).

Menurut Annuar, NIEI ditaja oleh Asia Foundation, bawah Namfrel dan Anfrel.

Katanya, bekas pegawai CIA, Philip Agee sebelum itu mendedahkan bahawa Namfrel dan Anfrel adalah 'alat CIA'.

Pengerusi Anfrel Dammy Magbual pula berkata ramai anggota jawatankuasa badan itu, termasuk dirinya, berkhidmat tanpa menerima sebarang upah.

“Annuar patut buktikan kenyataannya. Jika kamu tahu keadaan kewangan Anfrel, kamu akan sedar betapa kejamnya dakwaan ini,” katanya kepada Malaysiakini.

Maria sedang ditahan bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) atau Sosma selepas ditangkap bawah Seksyen 124C Kanun Keseksaan berhubung dakwaan terlibat dalam "aktiviti menjejaskan demokrasi berparlimen".

Ia berlaku selepas BERSIH didakwa menerima dana daripada Open Society Foundations yang ada kaitan dengan George Soros.

Lihat Komen
ADS