Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Undang-undang berkaitan siber dikaji bagi rangsang ekonomi
Diterbitkan:  Jan 14, 2017 3:00 PM
Dikemaskini: 7:03 AM

Semua undang-undang berkaitan siber di Malaysia sedang disemak semula dan diteliti secara lebih menyeluruh ke arah membangunkan ekonomi Internet di negara ini, kata Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak.

Beliau berkata, bagi mewujudkan persekitaran ekonomi Internet yang mampan, pengguna sendiri mesti mempunyai keyakinan terhadap rangkaian.

Malah kata Salleh, Akta Komunikasi dan Multimedia (AKM) 1998 telah disemak semula sejak 18 bulan lepas dengan tujuan menambah baik persekitaran dalam
talian.

"Antara pertimbangan yang dibuat semasa semakan semula ialah keperluan membangunkan platform saling beroperasi dan pembolehan bagi meningkatkan jumlah transaksi digital dan memanfaatkan data sebagai sumber.

"Platform sedemikian termasuk sistem pembayaran, pengesahan identiti, perkhidmatan awam dan analisis data besar.

"Semakan semula juga mengambil kira keperluan meningkatkan keselamatan dan membangunkan kepercayaan lebih baik dalam rangkaian sedia ada memandangkan lebih banyak transaksi akan mengundang lebih banyak risiko," katanya dalam blog beliau hari ini.

Mengenai status semasa AKM 1998, Salleh berkata semakan semula telah siap dan pindaan yang dicadang akan dibentangkan dalam masa terdekat selepas kajian semula semua undang-undang berkaitan selesai.

"Pada awalnya pindaan-pindaan tersebut sepatutnya dibentangkan setahun lalu, namun memandangkan undang-undang lain juga sedang disemak semula dan
undang-undang baharu akan diperkenal, terutama dalam bidang keselamatan siber, pindaan AKM 1998 ditangguhkan agar semua dapat diteliti secara kolektif,"
katanya.

Salleh turut melahirkan keyakinan pendekatan menyeluruh serta pindaan yang dicadangkan terhadap AKM 1998 itu akan membawa kepada persekitaran dalam talian yang lebih sihat selain membantu menggalakkan lebih banyak transaksi digital.

 

-Bernama

Lihat Komen
ADS