Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Forest City diramal isu utama PRU14
Diterbitkan:  Jan 18, 2017 7:01 PM
Dikemaskini: 11:28 AM

Ada kemungkinan besar isu bantahan berterusan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) terhadap projek Forest City di Johor akan mendominasi kempen pilihan raya umum akan datang, lapor sebuah akhbar luar hari ini.

Dalam analisis South China Morning Post itu, penyelidik politik di Institut Kajian Asia Tenggara - Yusof Ishak, Mustafa Izzuddin, berkata perjanjian bernilai berbilion ringgit antara Putrajaya dan Beijing serta pemaju harta tanah negara itu menyebabkan rasa kurang senang orang ramai.

BERSATU - terutama pengerusinya, Tun Dr Mahathir Mohamad - sejak beberapa minggu lalu menuduh Putrajaya mengancam kedaulatan negara melalui pembangunan projek Forest City.

Beberapa pegawai kerajaan dan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar yang mempunyai pegangan dalam projek berkenaan menafikan dakwaan Dr Mahathir.

Bersandarkan kepada laporan Bloomberg pada November tahun lalu, Dr Mahathir berkata, 700,000 unit kediaman akan dibina di atas tanah seluas 1,400 hektar dengan menyasarkan warga China sebagai pembeli utama.

Menurut Mustafa, hujah yang dikemukakan adalah penting kerana Johor menjadi tempat kelahiran Umno, manakala BERSATU pula menganggap negeri berkenaan sebagai tumpuan utamanya.

Hakikatnya perselisihan faham antara Dr Mahathir dan Sultan Johor juga penting kerana Johor adalah kubu parti BERSATU.

"(Mereka) berharap dapat menembusi negeri kelahiran Umno dan kubu nasionalisme Melayu Umno," katanya.

Tokoh akademik yang banyak menulis mengenai Malaysia, Bridget Welsh, pula berkata BERSATU mempunyai "cengkaman" di Johor.

"Ada kebimbangan gerakan ini akan memberi kesan kepada keseimbangan di negeri berkenaan," katanya.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS