Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Lim: Bagaimana mungkin Melayu hilang kuasa?
Diterbitkan:  Jan 22, 2017 2:01 PM
Dikemaskini: 6:42 AM

Pilihan raya di Malaysia tidak akan menjadikan DAP atau bukan Melayu berkuasa sekiranya Pakatan Harapan menang pilihan raya umum akan datang, kata pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang.

Katanya, sama ada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak kekal berkuasa atau tidak, realitinya terlalu sedikit kerusi yang mempunyai perwakilan bukan Melayu.

"Bagaimana mungkin orang Melayu yang mendominasi 70 peratus daripada kerusi Parlimen di Semenanjung Malaysia, akan kehilangan kuasa politik kepada Cina, yang hanya 13 peratus daripada kerusi Parlimen?" kata Lim dalam satu kenyataan hari ini.

Lim merujuk dakwaan Najib bahawa DAP mungkin menguasai kerajaan jika Pakatan Harapan dan sekutunya Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) membentuk kerajaan persekutuan dalam pilihan raya akan datang.

Najib berkata dalam sebuah negara demokrasi, parti yang memiliki kerusi paling banyak akan berkuasa dan membayangkan DAP akan mempunyai kerusi terbanyak di Dewan Rakyat sekiranya pembangkang menang pilihan raya.

Lim berkata ini adalah sebahagian taktik Najib dan Umno untuk mengulangi pembohongan terhadap penduduk Melayu luar bandar agar mempercayainya.

Lim berkata di sisi lain, Umno menuduh Mahathir tunduk kepada DAP tetapi pada masa sama MCA dan Gerakan pula mendakwa sebaliknya.

[Baca berita penuh]

 

 

Lihat Komen
ADS