Malaysiakini
BERITA

'MB Johor tinggal di rumah kedai dengan 13 lain?'

Diterbitkan
Dikemaskini 20 Feb 2017, 2:34 pagi

Senarai daftar pengundi terkini menyatakan Menteri Besar Johor Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin menetap di sebuah rumah kedai di Masai, Johor bersama 13 yang lain.

Hal tersebut didedahkan oleh Pakatan Harapan Johor selepas menyemak senarai daftar pemilih bagi suku keempat 2016 yang kini sedang dipamerkan.

Menurut Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Mengkibol Tan Hong Pin, alamat yang dipersoalkan ialah ibu pejabat Umno bahagian Pasir Gudang di alamat 1, Jalan Tembusu, Taman Rinting.

Daftar pemilih bagi suku ketiga 2016 yang merekodkan pertukaran alamat pemilih oleh Khaled dan anaknya Akmal Saufi ke lokasi di atas.

Daftar pemilih bagi suku berikutnya mencatatkan 12 lagi individu turut disenaraikan kepada alamat yang sama.

"Jika daftar pemilih itu diwartakan, maka akan ada 14 orang, termasuk MB dan anaknya, didaftarkan sebagai pengundi di alamat itu," kata ADUN DAP itu.

Ia adalah antara ratusan butiran pengundi mencurigakan yang dikemukakan oleh Tan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya Johor, hari ini.

Menurut Tan, para pengundi meragukan terdapat di empat kawasan Parlimen - Gelang Patah, Kluang, Segamat dan Pasir Gudang.

[Baca berita penuh]

Mulai 15 Oktober 2020, Malaysiakini versi BM memperkenalkan sistem komen baru yang lebih baik.

Untuk berhubung secara telus dan bertanggungjawab dengan pengulas lain, pembaca BM kini perlu menjadi pelanggan berbayar. Anda dapat mengakses kandungan semua bahasa dan menulis komen di semua platform Malaysiakini.

Bersatu sokong media bebas.