Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images

Gerakan reformasi pilihan raya BERSIH hari ini melancarkan kempen mendaftar pengundi yang akan berlangsung sepanjang bulan Mac 2017 bagi menggalakkan lebih ramai orang layak untuk mendaftar sebagai pengundi.

"Buat masa ini, pendaftaran pengundi baru masih kurang. Seramai 4.4 juta warganegara yang layak belum mendaftar sebagai pengundi.

"Setiap suku tahun, 170,000 hingga 180,000 pengundi baru yang layak belum berdaftar.

"Sebab itu kita rasa kempen ini boleh membantu kita mendaftarkan seberapa ramai orang yang layak sebagai pengundi. Ini penting bagi menghadapi pilihan raya umum akan datang," kata Pengerusi BERSIH Maria Chin Abdullah pada sidang akhbar di Petaling Jaya hari ini .

Dengan mengandaikan pilihan raya umum ke-14 diadakan pada suku ketiga atau keempat tahun ini, 31 Mac akan menjadi hari terakhir pemilih yang layak untuk berdaftar supaya sempat mengundi pada pilihan raya akan datang, kata Maria.

Atas sebab itu, katanya BERSIH akan berkempen secara intensif supaya rakyat mendaftar sebagai pengundi pada bulan Mac.

Dikenali sebagai “Kempen U” ia akan bermula di Kuantan, Pahang dan Inanam, Kota Kinabalu, di Sabah, pada 4 Mac, katanya.

Kempen anjuran BERSIH itu kemudiannya akan diteruskan ke Johor Baru dan Alor Star pada 5 Mac, dan seterusnya ke Pulau Pinang, Kuching dan Klang pada 11 Mac.

Kempen itu akan berakhir di Petaling Jaya pada 25 Mac, katanya.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS