Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

ULASAN Pakatan parti-parti pembangkang perlu masuk pilihan raya umum (PRU) akan datang dengan satu lambang. Menggunakan satu lambang yang sama akan memudahkan pengundi untuk kenal dan mengundi mereka.

Menggunakan logo parti masing-masing sangat mengelirukan rakyat. Bayangkanlah dalam satu kawasan parlimen yang ada tiga kerusi dewan undangan negeri (DUN), kalau semua parti pembangkang berbahagi setiap satu kerusi, maknanya ada empat lambang yang berlainan!

Kempen dengan bendera yang berbeza dan berselirat serta kertas undi yang tak seragam tentunya menyusahkan rakyat. Perlu disedari, wujud jumlah besar pengundi bukan di kalangan yang celik dan punya waktu cukup untuk mengikuti perkembangan politik secara terperinci.

Nilai satu undi seorang tua di pedalaman sama sahaja dengan nilai undi seorang profesional di bandar besar. Sudah tentu seorang profesional di Kuala Lumpur, misalnya, mempunyai lebih pendedahan mengenai setiap perkembangan yang menyentuh rakyat dan negara. Apabila tiba hari mengundi, sama ada undi seorang tua di ceruk kampung atau seorang profesional di Lembah Klang, nilainya tetap sama.

Dalam sistem pilihan raya yang diamalkan di negara ini, satu undi bermakna satu undi. Tidak kiralah dia ada penyakit sopak, panau mahupun dengan doktor yang mengubatnya, undi mereka tetap sama penting.

Sejarah politik Malaysia membuktikan, di ketika parti-parti pembangkang bersatu maka sokongan dan undi terhadap mereka meningkat. Apabila kucar-kacir dan berpecah, keadaan sebaliknya berlaku.

Sifir mudah ini tidak boleh diambil ringan. Malang seribu kali malang kalau selepas 13 kali PRU diadakan, perkara yang begini asas masih juga belum disedari serta diambil ringan.

Buktinya, apabila parti-parti pembangkang berjaya membentuk gabungan pada penghujung 1980-an yang dikenali sebagai Gagasan Rakyat, mereka menang 36 kerusi parlimen dan sapu bersih kesemua kerusi DUN di Kelantan. Parti-parti berasaskan agama dan kaum seperti BERJASA, PAS, Hizbul Muslimin, Kimma dan Semangat 46 membentuk ikatan lebih kecil yang dikenali sebagai Angkatan Perpaduan Ummah (APU).

Keputusan pada tahun berkenaan jauh lebih baik berbanding keputusan PRU sebelumnya pada 1978. Walaupun PAS dikatakan akan memberi saingan sengit kepada BN selepas dikhianati dan ditendang keluar dari kerajaan BN, parti itu tetap kehilangan Kelantan.

Dalam PRU berikutnya iaitu pada 1986, PAS masih belum berjaya bangkit dan hanya menang satu sahaja kerusi parlimen. DAP menang 24 kerusi dan calon bebas pula menang empat kerusi.

Selepas APU, Gagasan Rakyat melemah

Apabila APU dan Gagasan Rakyat melemah menjelang PRU 1995, ternyata rakyat kembali memberi sokongan kepada BN yang menguasai sebanyak 162 daripada 192 kerusi parlimen. Keputusan menguasai 85 peratus undi popular adalah tertinggi dicatatkan BN sejak selepas merdeka. Puncanya jelas, yakni pembangkang pecah.

Antara punca perpecahan parti pembangkang yang mengakibatkan terkuburnya Gagasan Rakyat adalah pergeseran dalam isu berkaitan “negara Islam” di satu pihak, dan “negara sekular” di satu pihak lagi.

Memang langit tidak selalu mendung. Parti-parti pembangkang memperoleh satu lagi kesempatan untuk menjalinkan kerjasama selepas krisis politik dan ekonomi pada 1997-98.

Barisan Alternatif (BA) berjaya dibentuk dengan mengembalikan PAS, DAP selain disertakan Parti Rakyat Malaysia (PRM) bersama sebuah lagi parti yang baru dibentuk iaitu Parti Keadilan Nasional (Keadilan). Empat parti itu menjadi tunjang BA.

Dari sana keputusan jauh lebih baik dapat dilakar dengan BA menang 45 kerusi Parlimen – penambahan 15 kerusi berbanding PRU sebelumnya. Pas yang pencapaiannya tidaklah begitu baik dalam beberapa kali PRU terutama di peringkat parlimen, berjaya mengekalkan penguasaan di Kelantan selain menawan Terengganu.

Ketika wujud sekali lagi pergeseran berkaitan isu hudud, BA yang menggabungkan parti pembangkang sekali lagi pecah. BA pun terbubar. Hasilnya, penguasaan parti pembangkang turun mendadak kepada hanya 21 kerusi, di mana mereka hilang 24 kerusi parlimen.

Begitulah seterusnya sifir asas politik moden Malaysia apabila parti pembangkang berjaya disatukan dengan lebih ampuh menjelang PRU ke-12 pada 2008, catatan kemenangan terbesar Pakatan Rakyat pun diperoleh kembali dengan 82 kerusi parlimen. Pertama kali dalam sejarah politik Malaysia penguasaan dua-pertiga Umno-BN di parlimen dapat dinafikan. BN juga kehilangan lima negeri!

Perlu dituliskan fakta keputusan-keputusan PRU berkenaan dengan harapan dapat membuka mata parti-parti pembangkang sekiranya mereka tidak bersatu, maka sokongan rakyat akan berkurangan. PM Najib Razak sangat menyedari strategi ini, yang sudah diwarisi sejak zaman penjajah yang tidak mahu satu pakatan selain daripada Perikatan atau BN.

Dalam PRU lalu, kita boleh lihat bagaimana Pakatan tetap mendapat sokongan padu sehingga berjaya memperkukuh keputusan dengan menambah lagi tujuh kerusi parlimen kepada keseluruhannya 89 kerusi. PR hanya perlu 23 kerusi sahaja lagi untuk mendapat majoriti mudah. Undi popular PR juga julung kali mencecah lebih 52 peratus. Sekiranya momentum ini dapat dikekalkan, hanya masa yang akan menentukan untung nasib BN selama mana akan berada di hujung tanduk kuasanya.

Azimat terbaik berdepan BN

Jelaslah bahawa azimat terbaik dalam berdepan dengan BN ada dua. Pertama, pembangkang perlu memastikan mereka bertanding di semua kerusi sama ada parlimen atau DUN. Tidak kiralah sesuatu kerusi itu berpotensi untuk menang atau kalah, lawan tetap lawan.

Kedua, strategi satu lawan satu perlu dilengkapi dengan menggunakan satu lambang.

Hanya dengan penggunaan satu lambang, kesatuan sebenar dapat dipaparkan kepada rakyat. Keyakinan rakyat dengan serta merta dapat diraih. Manifesto bersama atau menamakan gabungan pembangkang sebagai APU, BA, PR atau Pakatan Harapan tidak cukup meyakinkan rakyat bagi memberikan undi untuk sampai ke Putrajaya.

Penggunaan satu lambang adalah jauh lebih penting ketimbang sibuk mahu menamakan pemimpin itu-ini sebagai PM, TPM dan barisan kabinet bayangan. Kabinet bayangan akan kekal sebagai bayangan seribu tahun lagi pun selagi pakatan pembangkang masih tidak menguasai Putrajaya.

Hari ini dalam banyak keadaan, desakan untuk mempunyai kabinet bayangan nampaknya sudah menjadi sebahagian daripada jerat Umno-BN. Di situ juga Umno-BN akan mengadu-domba untuk sekali lagi berusaha memecahkan musuh-musuhnya.

Mungkin ramai tak begitu yakin bahawa penggunaan satu logo boleh menjadi kenyataan? Terutama apabila ada tuduh-menuduh konon sudah ada parti pembangkang yang tidak memberikan kerjasama penuh untuk menumbangkan BN. Di belakang pintu, cerita ada rundingan antara A dengan B, antara parti pembangkang dengan Najib mulai tersebar.

Rakyat umumnya tidak pasti apakah tuduhan itu benar selagi tidak digerakkan usaha untuk memakai satu lambang.

Semua syak wasangka akan terjawab apabila ada konsensus atau persetujuan majoriti parti-parti pembangkang untuk memakai satu lambang. Sekiranya formula ini dapat segera dicapai, di ketika itu akan jelaslah pihak yang tidak bersetuju untuk menggunakan satu lambang, maka dialah akan dilihat mahu mempertahankan BN, dari luar BN.

Kempen ketika menjelang PRU juga menjadi lebih mudah. Hanya perlu diberitahu kepada rakyat antara satu lambang yang dipakai oleh pakatan pembangkang atau dacing. Pilih salah satu. Kalau ada parti lain selain lambang pakatan pembangkang, maka lambang itu adalah pihak pengacau yang akan memecahkan undi terhadap pembangkang dan memenangkan BN. Memilih parti itu sama sahaja dengan memilih BN.

PRU sama sekali bukan tempat untuk parti pembangkang menguji kekuatan sama sendiri. Kalau pun wujud pertembungan tiga penjuru di mana-mana kawasan, maka risiko pembangkang untuk kalah dapat diminimumkan. Idea seperti yang pernah dikemukakan oleh mantan presiden Parti KITA, Zaid Ibrahim untuk menjadikan partinya sebagai “poros ketiga” akan hanya sia-sia.

Keadaan itu samalah seperti kehadiran Green Party atau Parti Hijau yang tidak mendapat sambutan di dalam pilihan raya di UK kerana hanya ada dua blok utama iaitu Parti Konservatif dan Parti Buruh. Begitu juga di Amerika Syarikat, kehadiran parti ketiga yang juga Parti Hijau tidak memberi apa-apa kesan ketika pertembungan terbesar adalah di antara Republikan dengan Demokrat. Warnanya juga jelas: merah lawan biru.

Lalu, logo parti manakah yang paling sesuai untuk dipinjamkan dalam PRU akan datang sebagai lambang bersama gabungan mega parti-parti pembangkang? Apakah sempat didaftarkan logo baharu yang kemudiannya terpaksa pula mengambil masa bertahun-tahun untuk diperkenalkan kepada rakyat?

Semua soalan sedemikian sebaiknya diserahkan kepada kebijaksanaan kepimpinan parti-parti pembangkang untuk diperbincangkan dan membuat pilihan. Selain penggunaan satu lambang yang akan juga menjimatkan kos percetakan bendera, poster dan bahan kempen; prasyarat logo parti yang sesuai adalah yang sudah cukup dikenali rakyat serta diterima oleh semua lapisan kaum.

Penggunaan satu lambang ini juga tidak mengurangkan mana-mana kerusi yang ada, yang akan dibahagikan sesama pakatan pembangkang. Cabarannya tidak lain hanya ujian terhadap ego kepartian sempit. Namun, di dalam PRU matlamat kemenangan lebih penting daripada ego parti atau individu mana pun. Malaysia yang baru tidak boleh didirikan dengan keras kepala, tetapi dengan menguasai Putrajaya dan menjadi kerajaan baharu di sana.


HASMI HASHIM atau Budi Hekayat seorang penulis lirik dan otai Jalan Telawi.

Artikel ini pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pendirian sidang redaksi Malaysiakini.

Lihat Komen
ADS