Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
'Wahai guru yang membayar GST...'
Diterbitkan:  May 16, 2017 1:28 PM
Dikemaskini: 5:40 AM

PAS hari ini mengingatkan golongan pendidik bahawa mereka adalah sebahagian daripada rakyat yang dikenakan cukai barangan dan perkhidmatan (GST).

Turut memberi pesan supaya tidak mengabaikan kuasa di tangan mereka, Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, berkata banyak penambahbaikan perlu dilakukan kerajaan terhadap bidang pendidikan di negara ini.

Katanya, tindakan kerajaan memotong belanjawan sektor pendidikan awam dan tinggi untuk dua tahun berturut-turut adalah keputusan yang teramat salah dan besar impaknya kepada negara.

"Oleh itu, PAS mendesak agar peruntukan kepada universiti dan sekolah perlu dipulihkan dengan kadar segera.

"Apa gunanya setiap rakyat dihukum dengan GST, tapi duit itu tidak digunakan untuk melabur untuk bidang masa depan negara, sebaliknya dijadikan bahan menutup lubang-lubang hakisan keborosan dan ketirisan BN?" kata beliau dalam perutusan sempena sambutan Hari Guru hari ini.

GST adalah cukai yang mula dilaksanakan di negara ini pada 1 April 2015.

Berkadar pada 6 peratus, GST dikuatkuasakan bagi menggantikan cukai jualan (10 peratus) dan cukai perkhidmatan (6 peratus).

Sesetengah pemimpin kerajaan berhujah pelaksanaan GST akan membolehkan harga banyak barang turun.

Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Ahmad Maslan, adalah seorang daripada pemimpin yang menjangkakan penurunan harga berkenaan.

Bagaimanapun pada Januari 2016 beliau mempertahankan dakwaannya.

Kata Ahmad, ketika masih berkhidmat sebagai timbalan menteri kewangan, dia menggunakan kalimah "boleh turun" berbanding "mesti turun".

Naikkan taraf perguruan

Bagaimanapun sebahagian besar pengguna merungut kerana sejak ia dilaksanakan, harga pelbagai barang meningkat dengan ketara, sekali gus menyebabkan tekanan kepada kos sara hidup.

Tahun lalu saja, jumlah terkumpul kutipan GST di seluruh negara ialah RM41.2 bilion, lebih tinggi berbanding sasaran ditetapkan iaitu RM39 bilion.

Tuan Ibrahim berkata, kerajaan mesti memberi perhatian khusus kepada aspek kebajikan guru.

Jika ia ibuat dengan betul, katanya, ia pasti membantu meningkatkan komitmen golongan pendidik terbabit terhadap kerjaya masing-masing.

"Wahai para guru yang dihormati, yang turut membayar GST, jangan lupa ada kuasa di tangan anda," katanya.

Dalam perutusan sama Tuan Ibrahim turut menyarankan supaya kerajaan menjadikan bidang pendidikan sebagai kerjaya idaman.

"Profesion perguruan merupakan kerjaya yang boleh mencorak masa depan negara. Ia mempunyai potensi untuk mencipta kelainan berbanding profesion lain.

"Oleh itu, dalam usaha untuk meningkatkan kecemerlangan sistem pendidikan negara, kerajaan wajib menumpukan perhatian bagi menaikkan taraf profesion guru supaya ia menjadi kerjaya idaman bagi semua peringkat rakyat, termasuklah cendekiawan," katanya.

Lihat Komen
ADS