Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Sekumpulan generasi kedua Felda hari ini berkumpul dan menuntut peletakkan jawatan Pengerusi Felda Global Venture Holdings Bhd (FGV) Tan Sri Isa Samad.

Pada sidang media yang dihadiri oleh lebih 20 orang generasi kedua Felda, mereka turut mencadangkan agar jawatan pengerusi FGV diserahkan kepada Tan Sri Shahrir Samad.

Ini kerana, menurut seorang wakil generasi kedua Felda, Hamaruddin Abdul Aziz, 47, Shahrir yang kini adalah pengerusi Felda dilihat dapat menjaga kepentingan peneroka terutamanya melibatkan saham FGV.

"Tan Sri Isa Samad merupakan bebanan kepada FGV.

"Kami juga menggesa Tan Sri Shahrir Samad dilantik sebagai pengerusi FGV bagi menggantikan Isa Samad.

"Ini bagi memastikan kepentingan peneroka, ibu bapa kami sebagai pemegang dan dapat kembalikan keyakinan pelabur.

"Kami percaya Tan Sri Shahrir dapat urus Felda dan FGV dengan amanah," katanya pada sidang media yang diadakan di sebuah hotel di ibu negara.

Kumpulan yang hadir pada sidang media hari ini rata-ratanya daripada Felda Gedangsa, Felda Soeharto di Selangor serta Felda Gugusan Palong 1, Negeri Sembilan. Mereka mendakwa mewakili suara generasi kedua di seluruh negara.

Selain itu, Hamaruddin juga berkata, beliau turut merancang untuk menghantar memorandum kepada Shahrir bagi menyatakan hasrat mereka yang mahukan anggota parlimen Johor Bahru itu menggantikan tempat Isa.

"Kita bercadang untuk hantar memorandum untuk nyatakan hasrat generasi kedua Felda. Kita akan jumpa ketua generasi kedua di setiap rancangan Felda dan akan jumpa Tan Sri Shahrir," katanya.

Kemelut dalam FGV berlaku apabila lembaga pengarah mengarahkan empat pegawai kanannya bercuti berkuat kuasa serta-merta bagi membolehkan siasatan audit dalaman melibatkan tunggakan bayaran Safitex kepada Delima Oil Products yang juga anak syarikat FGV.

Antara yang diarahkan bercuti ialah Ketua Pegawai Eksekutif FGV Datuk Zakaria Arshad.

Susulan itu, Zakaria kemudian bertemu dengan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di Putrajaya bagi memberi keterangan.

Hasil keterangan Zakaria dan rampasan dokumen di ibu pejabat FGV, SPRM akan menyoal-siasat lebih 50 individu termasuk Isa bagi membantu siasatan ke atas FGV.

Lihat Komen
ADS