Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
1MDB: Tiada bukti sokong dakwaan DOJ
Diterbitkan:  Jun 16, 2017 1:31 PM
Dikemaskini: 5:35 AM

Tidak ada bukti untuk menyokong dakwaan yang dibuat oleh Jabatan Keadilan (DOJ) Amerika Syarikat mengenai penyelewengan dana berkaitan1MDB, kata firma pelaburan negara itu, hari ini.

"1MDB menyatakan bahawa tuntutan mahkamah sivil itu tidak mengandungi sebarang lampiran bukti atau kenyataan saksi untuk menyokong dakwaan yang dibuat oleh DOJ," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Firma pelaburan negara itu juga menyatakan bahawa ia bukan pihak yang dinamakan dalam saman pelucuthakan berkenaan, dan tidak juga cuba dihubungi oleh DOJ.

1MDB juga berkata ia akan bekerjasama sepenuhnya dengan pihak berkuasa negara asing itu, "tertakluk kepada protokol antarabangsa yang mengawal perkara-perkara seumpamanya dan nasihat daripada pihak berkuasa yang sah di negara ini”.

DOJ malam tadi membuat kejutan, dengan mengumumkan saman pelucuthakan sivil terbarunya untuk merampas AS$540 juta dalam aset yang dibeli dengan dana didakwa diselewengkan daripada 1MDB.

Pemfailan pertama bagi pelucuthakan aset bernilai AS$1 bilion dibuat pada 21 Julai tahun lalu, dengan penyiasat AS berkata, rakyat Malaysia telah ditipu pada skala besar-besaran.

Ketika itu, mereka mengumumkan lebih AS$3 bilion didakwa diselewengkan daripada 1MDB dan berusaha untuk merampas kira-kira AS$1 bilion aset haram.

Dalam satu kenyataan malam tadi, iaitu yang ketiga dan terbaru, DOJ meletakkan angka yang didakwa diselewengkan itu pada AS$ 4.5 bilion dan sedang berusaha untuk merampas AS$1.7 bilion dalam aset yang dipercayai diperolehi dengan menggunakan dana yang dicuri dari 1MDB.

Berita berkaitan

Apandi kesal 'sindiran' DOJ terhadap PM

DOJ dakwa Low beli lebih AS$1b hartanah dengan wang 1MDB

Pembantu PM: Motivasi pemfailan DOJ lebih dari setakat 'rampas aset'

DOJ: Jho Low belanja AS$10j beli barang kemas untuk model, ibu

'Kapal layar mewah Jho Low dibeli dengan dana 1MDB'

DOJ dakwa anak tiri Najib beli hartanah, poster guna dana dari Aabar BVI

DOJ: 'Derma' dipulangkan diguna beli rantai berlian isteri MO1

Siasatan 1MDB: DiCaprio pulangkan Oscar Brando

Lihat Komen
ADS