Paling Popular
Terkini

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hari ini membatalkan pilihan raya kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri Pujut di Sarawak.

Pengerusi SPR Datuk Seri Mohd Hashim Abdullah berkata ketetapan itu selaras dengan keputusan Mahkamah Tinggi Kuching pada Sabtu lepas yang mengekalkan kelayakan Dr Ting Tiong Choon sebagai Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pujut.

"Notis pemakluman mengenai pembatalan PRK N74 Pujut akan dipamerkan oleh pegawai pengurus pilihan raya di Dewan Suarah Miri dan Pejabat Pegawai Pengurus Pilihan Raya hari ini," katanya dalam kenyataan di Putrajaya.

Kenyataan itu dikeluarkan SPR mengadakan mesyuarat khas susulan keputusan Mahkamah Tinggi Kuching membatalkan keputusan DUN Sarawak melucutkan keanggotaan Dr Ting sebagai ADUN Pujut.

"Mesyuarat khas hari ini memutuskan bahawa proses PRK tersebut dan tarikh-tarikh yang ditetapkan sebelum ini adalah terbatal sejajar dengan keputusan mahkamah itu," kata Hashim.

SPR sebelum ini menetapkan 20 Jun sebagai tarikh penamaan calon dan 4 Julai sebagai hari mengundi bagi kerusi itu.

Pada 12 Mei lepas, Dr Ting dilucutkan kelayakan sebagai ADUN Pujut kerana beliau didakwa pernah memegang dua kewarganegaraan (Malaysia dan Australia) selepas usul itu dibentangkan oleh Menteri Kewangan Kedua Sarawak Datuk Seri Wong Soon Koh dan diluluskan dengan undi 70-10.

Pelucutan keanggotaan Dr Ting menyebabkan berlakunya kekosongan luar jangka bagi kerusi DUN Pujut.

Pada 7 Jun lepas, Dr Ting memfailkan saman pemula bagi mencabar keputusan DUN itu.

- Bernama

Lihat Komen
ADS