Paling Popular
Terkini
story images
story images
mk-logo
Berita
DAP: Mengapa tak bantah di kedutaan AS?
Diterbitkan:  Jun 21, 2017 1:20 PM
Dikemaskini: 5:24 AM

Ahli Parlimen DAP Lim Lip Eng hari ini mempersoalkan mengapa tidak ada bantahan di adakan di luar kedutaan Amerika Syarikat di Kuala Lumpur berikutan saman pelucuthakan sivil Jabatan Keadilan (DOJ) terbaru ke atas aset berkaitan 1MDB.

Lim mengulas kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan yang menuntut DOJ untuk mendedahkan pengadu di sebalik saman tersebut.

Abdul Rahman juga dilaporkan berkata beliau percaya pengadu tersebut adalah rakyat Malaysia yang mempunyai agenda untuk menjatuhkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Ahli Parlimen Segambut itu, bagaimanapun berkata Abdul Rahman hanya membuat tuduhan tanpa melakukan sesuatu mengenainya.

"Kenapa beliau tidak meminta kawannya, (Menteri Luar, Datuk Seri) Anifah Aman untuk memfailkan nota bantahan ke kedutaan AS untuk bertanya siapakah pengadu itu?

"Kita beri satu hari kepada Rahman dan kabinet Najib untuk melakukan sesuatu dengan memberi nota bantahan kepada kedutaan Amerika Syarikat, membantah di kedutaan Amerika Syarikat atau memanggil pulang duta Malaysia (ke Amerika Syarikat).

"Jika mereka gagal melakukannya, saya akan menulis surat dalam kapasiti sebagai ahli parlimen ke kedutaan AS untuk meminta mereka mendedahkan identiti pengadu," katanya kepada pemberita di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di Kuala Lumpur.

Bagaimanapun, beliau menyatakan bahawa ketika pemfailan pertama DOJ tahun lalu oleh bekas peguam negara Amerika, Loretta Lynch, bahawa DOJ sendiri yang membuat pengaduan itu.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS