Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Ahli ekonomi: Wujudkan kementerian untuk GLC, GLIC

Seorang ahli ekonomi terkemuka telah mencadangkan penubuhan sebuah kementerian yang bertanggungjawab ke atas semua syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan syarikat pelaburan berkaitan kerajaan (GLIC) sebagai sebahagian daripada perubahan dalam dasar bagi sektor perniagaan tempatan.

Profesor ekonomi politik Edmund Terence Gomez berkata kini terdapat kekurangan penyelarasan di kalangan institusi berkenaan dan menegaskan bagaimana ia menyebabkan prestasi mereka yang tidak sepertinya.

"Kami mempunyainya sebelum ini. Kementerian Perusahaan Awam. Ada orang yang mengatakan kita tidak sepatutnya ada, tapi saya tidak bersetuju.

"Sekiranya kita melihat negara-negara lain yang mempunyai banyak GLC, mereka mempunyai unit penyelarasan," katanya kepada pemberita ketika ditemui selepas menyampaikan syarahan mengenai dasar kerajaan dan sektor korporat di Monash University di Sunway, Petaling Jaya .

Cadangan itu, katanya, juga merupakan langkah pertama untuk menangani masalah semasa yang terlalu banyak pengawalan ke atas GLC dan GLIC di tangan perdana menteri yang juga menteri kewangan, sebahagian besarnya melalui Kementerian Kewangan Diperbadankan.

"Pada masa ini terdapat kekurangan koordinasi dan selalunya tangan kiri tidak tahu apa yang dilakukan tangan kanan," katanya.

Ditekan mengenai bagaimana cadangan itu dapat dilaksanakan, Gomez menegaskan bahawa model yang serupa telah diperkenalkan di peringkat negeri, dengan memetik sebagai contoh Menteri Besar Diperbadankan (MBI) di Selangor dan Perbadanan Johor.

"Selangor telah mewujudkan MBI, itu satu permulaan," katanya, walaupun terdapat kritikan dibuat terhadap ahli-ahli politik yang dilantik mengetuai GLC utama negeri.

Tidak seperti Selangor, kata Gomez, Johor telah memperkenalkan model yang lebih berjaya seperti yang ditunjukkan oleh rangkaian perniagaan KPJ.

Antara lain, beliau berkata, unit baru itu boleh menangani kebimbangan pelabur bahawa dasar pengagihan konsesi akan dilakukan berdasarkan merit dan bukannya dari dimensi kaum.

"Tindakan afirmatif tidak mempunyai tempat dalam sektor korporat," tegasnya.

'Dikawal ahli politik'

Terdahulu dalam syarahannya, Gomez telah mengetengahkan satu kajian mengenai 100 syarikat utama di Malaysia dan GLIC yang menunjukkan peralihan dalam trend kawalan dari tahun 1996 hingga 2013.

Sehingga 2013, kata Gomez, kajian mendapati hanya tujuh pemimpin berkaitan Umno yang memegang jawatan pengarah dalam GLIC - empat di Lembaga Tabung Haji dan tiga di Khazanah.

Sebaliknya, beliau berkata ia juga menunjukkan bahawa pada 2013 ia telah berganti tangan dari birokrat profesional kepada ahli politik bukan profesional.

Sejak beberapa tahun lalu, Gomez berkata bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad telah mengambil langkah berani untuk menyatukan GLC pada masa pentadbirannya, dari 59 syarikat kepada hanya 10.

Ini kemudian diikuti oleh program transformasi GLC yang dimulakan pada masa pentadbiran pengganti Dr Mahathir, Tun Abdullah Ahmad Badawi, katanya.

Menggambarkan Dr Mahathir sebagai berani dan Abdullah sebaliknya, Gomez berkata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak "berani secara selektif" dalam melaksanakan pembaharuan yang dijanjikan kepada sektor korporat.

"Apabila ia sesuai dengan tujuannya, beliau akan bertindak," katanya.

Dr Mahathir sendiri, walaupun melakukan duluan untuk perdana menteri memegang jawatan menteri kewangan, telah dilaporkan berkata bahawa jawatan itu kini harus dipisahkan berikutan dakwaan skandal 1MDB.

[Baca berita penuh/asal]

Lihat Komen
ADS