Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Dr M yakin mampu menang, tapi dakwa Najib akan 'menipu'
Diterbitkan:  Jul 21, 2017 6:15 PM
Dikemaskini: 10:19 AM

Tun Dr Mahathir Mohamad yakin Pakatan Harapan mampu memenangi pilihan raya umum akan datang tetapi bimbang sekiranya Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tidak berlaku adil.

"Daripada apa yang kita lihat, sokongan itu kuat tetapi saya percaya Najib akan menggunakan pelbagai cara tidak sah untuk mengekalkan kedudukannya.

"Satu-satunya masalah yang kita hadapi ialah Najib akan menipu, dia akan menyogok dan melakukan apa sahaja untuk mengekalkan kepimpinannya kerana dia tahu jika dia bukan lagi perdana menteri, dia akan didakwa di mahkamah dan dipenjarakan," katanya semasa bersiaran secara langsung di Facebook.

Mahathir yang juga pernah dituduh menipu pada pilihan raya semasa tempohnya, berkata demikian ketika menjawap soalan pengerusi Kumpulan Multimedia Thailand, Suthichai Yoon yang meminta bekas perdana menteri jika beliau mempunyai sokongan yang cukup untuk mengalahkan Najib.

Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) juga menegaskan bahawa Umno, yang diterajuinya selama 22 tahun, kini tidak begitu kuat seperti sebelumnya.

"Kamu kena ingat, kebanyakan ahli parti saya yang mahu menumbangkan Najib adalah bekas ahli Umno," katanya.

Mahathir, yang merupakan pengerusi Pakatan Harapan, tetap yakin dengan peluang gabungan pembangkang walaupun kemungkinan mereka berdepan dengan pertandingan tiga penjuru.

"Dalam pertandingan tiga penjuru, undi pembangkang mungkin berpecah dengan kehadiran PAS. Tetapi populariti parti Islam itu semakin pudar kerana ia bersekutu dengan seteru lamanya, Umno.

"Akar umbi tidak mahu Umno sama sekali. Ada pemimpinnya mungkin melihat ada sedikit manfaat dalam bekerjasama dengan Umno akar umbi akan menolak pemimpin itu," katanya.

"Akan ada pertandingan tiga penjuru tetapi jumlah undi yang mampu diperoleh oleh parti ketiga akan amat kecil sekali,” katanya.

Mengenai sama ada pilihan raya umum akan diadakan pada akhir tahun ini, Mahathir mendakwa bahawa Najib kini semakin tidak yakin.

"Mungkin 10 bulan lalu, dia begitu yakin. Hari ini, beliau melihat Sabah bukan lagi simpanan tetap untuk parti kerajaan," katanya.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS