Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
DAP tak boleh guna logo BERSATU, kata Dr M
Diterbitkan:  Jul 22, 2017 11:41 PM
Dikemaskini: Jul 23, 2017 2:14 AM

Pengurusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU), Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan parti itu tidak boleh membenarkan logo mereka digunapakai DAP supaya BERSATU kekal sebagai parti Melayu.

Mengulas kemungkinan pendaftaran parti DAP terbatal, bekas perdana menteri itu berkata, masih ada dua parti lain dalam Pakatan Harapan (HARAPAN) dapat memberi tempat kepada DAP.

"Terdapat dua parti lain (dalam HARAPAN), yang berbilang kaum. Mereka (DAP) boleh bertanding di bawah kedua-dua parti itu.

"Saya yakin, PKR dan Parti Amanah Negara akan memberi tempat kepada mereka, tapi kita tak boleh, kerana kita adalah parti Melayu," katanya seperti dilaporkan Free Malaysia Today, hari ini.

Dr Mahathir menjelaskan, partinya perlu kekal sebagai parti Melayu untuk raih sokongan pengundi Melayu dan HARAPAN akan tempang pada pilihan raya umum akan datang tanpa sokongan pengundi Melayu.

Menurutnya, keadaan itu juga telah menyebabkan Pakatan Rakyat gagal menang pilihan raya umum 2013 lalu.

"Suka atau tidak, orang Melayu masih sangat komunal, sebab itu mereka sokong Umno.

"Mereka tidak akan sokong parti berbilang kaum. Mereka (Pakatan Rakyat) raih banyak sokongan orang Cina, tapi tidak banyak sokongan orang Melayu dan tanpa mereka kamu tidak boleh menang," katanya dipetik sebagai berkata.


[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS