Paling Popular
Terkini

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim menggesa pihak jabatan agama supaya memburu mereka yang beragama Islam yang terlibat dengan Kelab Ateis Republic Kuala Lumpur yang tular di laman media sosial baru-baru ini.

Katanya beliau akan mencadangkan kepada pihak berwajib termasuk mufti untuk berbuat demikian bagi kebaikan agama Islam di negara ini.

“Saya cadangkan kita buru habis-habisan dan tolong kami dan kenal pasti puak-puak ini. Keduanya, kita kena kembalikan mereka balik dan perbetulkan akidahnya jika orang Islam.

“Sebabnya mereka bukan nak jadi ateis tapi kekurangan ilmu agama sebab itu terpesong dengan pemikiran baru. Jadi di akhirat nanti kita juga akan di persoalkan apakah kita telah beri penjelasan sewajarnya kepada mereka,” katanya dalam sidang media di parlimen hari ini.

Shahidan sebelum itu diminta mengulas mengenai dakwaan pembantu khas kepada isteri Perdana Menteri, Datuk Rizal Mansor mengenai kewujudan kelab ateis di Malaysia.

Ateis merujuk kepada orang yang tidak mempercayai tuhan dan tidak mempunyai pegangan agama.

Mengulas lanjut, Shahidan berkata umat Islam yang menyertai kelab ateis itu telah melanggar hukum agama dan wajar diberikan perhatian serius oleh semua pihak berwajib.

“Jadi kepada mufti-mufti dan exco negeri supaya beri perhatian, walaupun mereka sikit, kena buat cara berhemah dan jangan buat dengan cara yang menimbulkan simpati, nanti mereka popular pula,” katanya.

Semalam Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki berkata pihaknya akan menyiasat perkara itu.

Katanya lagi, siasatan terperinci akan dilakukan termasuk penglibatan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM).

Menurut Asyraf lagi, bidang kuasa berkaitan akidah umat Islam tertakluk di bawah Enakmen Jenayah Syariah setiap negeri manakala bagi peringkat Wilayah Persekutuan, ia di bawah bidang kuasa Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi).

Lihat Komen
ADS