Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Isu gambar Mahathir: KPM buat laporan polis
Diterbitkan:  Aug 24, 2017 8:25 PM
Dikemaskini: 10:41 PM

Kementerian Pendidikan (KPM) membuat laporan polis terhadap dua pihak berikutan dakwaan yang tular di media sosial bahawa kementerian itu telah mengubah sejarah Malaysia dengan mengeluarkan gambar bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad daripada buku teks sekolah.

KPM dalam kenyataannya berkata laporan itu dibuat terhadap penerbit buku Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan Tingkatan Tiga dan pihak yang memulakan penyebaran maklumat palsu itu.

“KPM kesal dengan tuduhan tersebut dan berdasarkan hasil semakan, buku tersebut bukan terbitan KPM dan ingin menegaskan setiap penulisan buku teks keluaran KPM adalah berdasarkan dokumen kokurikulum dan fakta sebenar yang berlaku pada masa atau tempoh berkenaan.

"KPM juga tidak pernah mengeluarkan sebarang arahan bertulis atau lisan kepada sekolah-sekolah di bawah kementerian ini agar menanggalkan gambar Dr Mahathir,” menurut kenyataan itu.

Sehubungan itu, KPM memohon kepada orang ramai supaya menghentikan penyebaran palsu tersebut dalam media sosial agar tidak menjadi polemik yang boleh mengganggu kesejahteraan rakyat negara ini.

- Bernama

Lihat Komen
ADS