Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Kuasa terlalu besar musuh sebenar Melayu
Diterbitkan:  Sep 6, 2017 2:43 PM
Dikemaskini: 7:42 AM

Musuh sebenar orang Melayu bukanlah kemungkinan kehilangan kuasa, tetapi dengan memegang kuasa yang terlalu besar, kata bekas menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Zaid Ibrahim.

Beliau berkata, kuasa yang dipegang orang Melayu selama ini hanya sia-sia akibat dipegang oleh pemimpin yang tidak meningkatkan keadaan mereka.

"Orang Melayu pegang kuasa yang besar, tetapi mengapa bahagian kita dalam ekonomi semakin mengecil jika dibandingkan ketika Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi perdana menteri? Mengapa kita tidak menghasilkan usahawan Melayu yang berjaya dengan kadar seperti dulu?

"Lihat sistem pendidikan kita. Orang Melayu ada kuasa yang besar dan boleh mendaftarkan seramai mungkin orang Melayu di pengajian tinggi, malah memaksa profesor tunduk kepada Umno...Tetapi ramai yang menganggur dan menanggung hutang," kata Zaid di blognya hari ini.

Katanya, ini menunjukkan kuasa politik yang besar adalah sia-sia jika pemimpin tidak tahu bagaimana untuk meningkatkan taraf dan kedudukan masyarakatnya.

Beliau mengulas kenyataan Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak berkata DAP akan menguasai negara hanya dengan memenangi 60 kerusi Parlimen pada pilihan raya umum (PRU) akan datang.

Justeru, Salleh menggesa orang Melayu agar memikirkan masa depan mereka dan bersatu bagi mengelakkan ia berlaku.

Menyifatkan kenyataan itu sebagai tidak berasas, Zaid yang menyertai DAP Februari lalu berkata Salleh perlu berhenti daripada bercakap tentang meningkatkan kuasa politik Melayu.

"Anda sudah ada cukup (kuasa) untuk melakukan kebaikan tetapi mengapa mengambil jalan mudah dan terus menyerang parti saya sedangkan ia langsung tidak meningkatkan keadaan orang Melayu?

"Membina masyarakat yang makmur dan berdikari perlukan usaha keras. Kuasa politik yang besar tidak berguna jika ia menyebabkan masyarakat itu semakin merosot," katanya.

Lihat Komen
ADS