Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita

Tun Dr Mahathir Mohamad sekali lagi menegaskan Pakatan Harapan (HARAPAN) akan menamatkan semua cubaan PKR berunding dengan PAS menjelang pilihan raya umum ke-14 (PRU14).

Pada masa sama bekas perdana menteri itu juga mengakui sepucuk surat daripada Datuk Seri Anwar Ibrahim menyebabkan masalah kepada gabungan itu kerana ia memberi lampu hijau kepada PKR terus berhubung dengan PAS.

"Kami akan letakkan tanda noktah untuk (rundingan) itu. Saya harap kita boleh buat begitu," katanya semasa menghadiri sesi dialog anjuran pertubuhan bukan kerajaan, Pro-Waris, di Yayasan Kepimpinan Perdana di Putrajaya hari ini.

Sebelum itu pengerusi HARAPAN berkenaan ditanya peserta mengenai kenyataan berbeza-beza pemimpin PKR mengenai hubungan mereka dengan PAS.

Keadaan itu berlaku ketika HARAPAN secara kolektif bersetuju untuk menghentikan usaha mengajak PAS ke meja rundingan bagi mengelakkan pertembungan lebih daripada dua penjuru semasa PRU14 nanti.

Keadaan dilihat semakin mengelirukan apabila pemimpin umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, menulis surat dari penjara yang bukan mengurangkan masalah, sebaliknya menambahkan lagi kekusutan isu berkenaan.

Hanya Pagoh yang ada

Kata Dr Mahathir HARAPAN sebagai suatu gabungan empat parti pembangkang bersetuju bahawa tiada lagi rundingan akan diusahakan dengan PAS.

"Tetapi kenyataan oleh Anwar ialah dia menggesa supaya mereka (PKR) cuba terus berunding dengan rakan lama mereka," katanya.

Usaha memujuk PAS kembali ke meja rundingan oleh sebahagian pemimpin PKR menyebabkan parti itu berdepan dengan perbezaan pendapat dan kedua-dua pihak dilihat berbalah secara terbuka.

Secara umum usaha itu adalah bagi mengelakkan pertembungan tiga - atau lebih - penjuru semasa PRU14 sekali gus mengurangkan potensi pembangkang mengetepikan BN buat kali pertama dalam sejarah negara ini.

Bagaimanapun langkah itu kurang disenangi parti komponen lain dalam HARAPAN. Pada masa sama PAS kekal dengan keyakinan sangat tinggi bahawa parti itu mampu mencapai keputusan cemerlang dengan sikap semasa mereka.

Mengulas lanjut Dr Mahathir berkata, tidak mungkin HARAPAN akan menerima PAS menyertai gabungan berkenaan kerana mereka bertegas untuk kekal meletakkan calon di semua kerusi yang dipertandingkan sebelum ini.

"Ia bukan saja kerusi yang mereka menangi, tetapi yang mereka tandingi. Dan itu berjumlah kira-kira 60 kerusi.

"Kalau mereka kekalkan bertanding di semua 60 kerusi itu, di mana kita nak letakkan calon AMANAH dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) kecuali satu untuk Tan Sri Muhyiddin Yassin," katanya.

Muhyiddin adalah presiden BERSATU yang kini menjadi anggota parlimen Pagoh.

[Baca berita asal]

 

Lihat Komen
ADS