Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Transkrip penuh kenyataan Najib dan Trump
Diterbitkan:  Sep 13, 2017 2:27 PM
Dikemaskini: 7:12 AM

Di bawah adalah kenyataan Presiden Amerika Syarikat Donald Trump dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak di Bilik Kabinet Rumah Putih.

Donald Trump: Terima kasih banyak. Saya berbangga menerima kunjungan Perdana Menteri Malaysia dan dif-dif kehormat semua. Kami berbincang berkaitan perdagangan – rundingan perdagangan yang sangat besar. Kami bekerja ke arah rundingan pembelian jet Boeing bernilai antara 10 dan 12 bilion dolar, enjin General Electric dan banyak lagi.

Selain itu, Malaysia adalah pelabur besar di Amerika Syarikat dalam bentuk saham dan bon dan pasaran saham. Mereka sangat gembira kerana saham kita meningkat hampir tiap minggu. Dan kita amat berbangga dengan pasaran saham kita dan apa yang berlaku sejak saya menjadi presiden. Saya ucapkan tahniah kepada anda untuk pelaburan-pelaburan itu.

Tetapi saya juga mahu katakan ini satu penghargaan bagi saya dapat menerima kehadiran anda di sini. Satu penghargaan dapat menerima kunjungan delagasi-delegasi lain juga. Saya percaya anda semua akan berada di Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) minggu depan, ramai orang akan hadir ke PBB minggu depan. Ia akan jadi minggu yang mengujakan dan kita semua tertunggu-tunggu.

Pelaburan M'sia di AS

Tetapi saya mahu ucapkan terima kasih atas semua pelaburan yang kamu buat di Amerika Syarikat. Juga, perdana menteri mempunyai peranan besar tidak membenarkan IS – atau apa yang kamu sebut Daesh – dan lain-lain lagi untuk terus wujud. Dan beliau sangat kuat melawan keganasan di Malaysia dan menjadi pendukung kuat usaha itu. Ini perkara penting kepada Amerika Syarikat.

Hubungan niaga dengan Korea Utara

Beliau tidak lagi menjalankan perniagaan dengan Korea Utara lagi, perkara itu amat penting buat kita semua. Semalam ada pengundian untuk sekatan ekonomi. Kami rasa ini satu langkah yang amal kecil – bukan perkara besar. Rex dan saya telah berbincang – tidak besar. Saya tidak tahu jika terdapat sebarang kesan, tetapi dikira baik untuk dapat undian 15-0. Tetapi sekatan ekonomi bukan apa-apa berbanding apa yang berlaku.

Jadi terima kasih pada semua yang hadir, kami hargainya. Perdana menteri, kami berbangga menerima kunjungan anda ke Amerika Syarikat dan Rumah Putih. Terima kasih semua kerana hadir. Terima kasih banyak. Terima kasih.

Kamu ada apa-apa hendak cakap?

Najib: Terima kasih banyak tuan presiden atas undangan pada saya dan delegasi untuk bertemu di Rumah Putih. Saya hendak katakan kami datang ke sini dengan cadangan bernilai tinggi untuk dikemukakan.

Pembelian pesawat

Pertama, kami mahu membantu memperkukuhkan ekonomi AS. Saya datang dengan tiga cadangan khusus. Pertama, kami mahu mempertingkat pembelian pesawat Boeing oleh MAS.

Kami bersedia untuk 25 pesawat 737 MAX 10 dan lapan 787 Dreamliners. Dan terdapat kebarangkalian kukuh – bukan kemungkinan – kebarangkalian kami akan tambah 24 lagi 737 MAX 10 pada masa depan. Jadi dalam tempoh lima tahun, rundingan ini akan bernilai lebih AS$10 bilion. Itu yang pertama. Kami juga cuba memujuk AirSia untuk membeli enjin GE.

Trump: Bagus.

KWSP dan modal untuk dieksport

Najib: Kedua, kami ada Kumpulan Wang Simpana Pekerja, iaitu wang persaraan utama di Malaysia. Ia ada modal besar untuk dieksport. Kami melabur hampir AS$7 bilion dalam bentuk ekuiti di Amerika Syarikat. Dan kami mahu berhasrat melabur tiga atau empat bilion dolar untuk mendukung kemudahan pembangunan semula Amerika Syarikat.

Trump: Bagus.

Pelaburan Khazanan dalam teknologi

Najib: Ketiga, dana kekayaan negara kami, Khazanah, mereka ada pejabat di Silicon Valley. Ia telah melabur kira-kira $400 juta dalam syarikat teknologi tinggi dan mereka juga berhasrat untuk menambah pelaburannya.

Kedua, tuan presiden, pentadbiran anda juga mahu menjadikan Amerika Syarikat selamat -- dan dengan itu dunia juga selamat – kami beriltizam melawan Daesh, IS, Al-Qaeda, Abu Sayyaf – semuanya. Mereka ini musuh Amerika Syarikat, mereka juga musuh Malaysia, dan kami akan lakukan peranan kami untuk pastikan dunia ini selamat.

Muslim sederhana

Kami juga akan menyumbang untuk perang ideologi kerana kamu mesti menangi hati dan minda. Dan kuncinya ialah dengan mendukung rejim Muslim yang sederhana dan progresif di seluruh dunia kerana ia adalah wajah sebenar Islam, wajah asli Islam. Lebih banyak kamu bersama rejim progresif dan sederhana, lebih baik untuk memenangi hati dan minta orang Islam di seluruh dunia.

Trump: Betul.

Hubungan 60 tahun

Najib: Jadi tuan presiden, terima kasih sekali lagi. Amerika Syarikat akan sentiasa menjadi rakan untuk tempoh yang amat-amat lama. Dan tahun ini memasuki ulang tahun ke-60 dan saya harap pertemuan hari ini akan membuatkan hubungan dua hala ini lebih kukuh di masa-masa depan.

Trump: Terima kasih. Saya hargainya.

[Baca kenyataan asal]

Lihat Komen
ADS