Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Unesco gesa Kelantan tarik balik pengharaman Mak Yong
Diterbitkan:  Sep 22, 2017 8:28 AM
Dikemaskini: 12:33 AM

Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) menggesa kerajaan Kelantan menarik balik larangan persembahan tarian Mak Yong dan seni tradisional Melayu lain secara terbuka.

Budaya yang kaya dengan tradisi itu sepatutnya diraikan dan dihargai apatah lagi ia adalah salah satu bentuk seni persembahan yang tertua di dunia, kata pelapor khas PBB dalam bidang hak budaya, Karima Bennoune seperti dipetik Bernama.

"Kelantan memiliki tradisi seni yang kaya, sekatan terhadap seni tradisi lain seperti wayang kulit, main puteri dan dikir barat juga perlu ditarik balik.

"Rakyat harus menikmati persembahannya dan menghargai budaya asli ini yang telah wujud selama berabad-abad," katanya pada sidang media berhubung hak budaya Malaysia di Kuala Lumpur, semalam.

Tarian Mak Yong adalah salah satu seni tradisi tertua di Kelantan dan diiktiraf sebagai warisan dunia oleh Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan PBB (Unesco).

Bennoune berkata, langkah-langkah patut diambil untuk memberikan lebih penjelasan dan pemahaman terhadap makna amalan seni tersebut serta sejarah panjangnya di Malaysia.

"Tidak memadai untuk menjamin hak budaya ini jika hanya dengan memindahkan amalan dan persembahannya ke tempat lain, di luar daripada tempat budaya ini muncul," katanya lagi.

Sidang media tersebut dibuat untuk membentangkan dapatan awal Bennoune sepanjang lawatan 11 hari di Malaysia untuk menilai usaha melaksanakan hak budaya, khususnya hak orang ramai untuk terlibat dengannya tanpa sebarang diskriminasi.

Beliau yang dijemput kerajaan Malaysia ditugaskan Majlis Hak Asasi Manusia PBB untuk memantau, menilai dan memberikan pandangan berhubung hak budaya di semua negara.

Dalam pada itu, beliau berkata kriteria dalam penapisan buku dan filem juga perlu dinilai semula bagi menjamin hak budaya, termasuk kebebasan ekspresi seni di negara ini.

"Terma seperti 'kontroversial' atau 'sensitif' terlalu subjektif...penerbit filem bebas dan dokumentari juga patut diberikan lebih sokongan, termasuk platform dalam media peringkat nasional," katanya lagi seperti dipetik.
 

Lihat Komen
ADS