Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita

LAPORAN KHAS | Media sosial telah menjadi platform penting bagi golongan muda mengetengahkan kreativiti mereka dan ada yang melonjak dan bertukar menjadi individu mempengaruhi media sosial atau Key Opinion Leaders (KOL) dengan jumlah pengikut mereka berkembang pesat.

Takrif bagi KOL adalah berbeza. Menurut agensi hubungan awam yang berpangkalan di San Francisco, Pixlee, mereka ini adalah pengguna media sosial yang telah membangun kredibiliti dalam industri tertentu, mempunyai akses kepada khalayak yang luas dan dapat mempengaruhi orang lain berdasarkan kebolehpercayaan dan jangkauan mereka.

Alexis Sue Ann, 22, bermula sebagai penyiar radio di stesen bahasa Inggeris Malaysia, Hitz.fm, sebelum dia beralih menjadi KOL media sosial sepenuh masa di Instagram dan YouTube.

Hari ini, dia dikenali sebagai KOL media sosial, bloger fesyen, model kecergasan dan pengacara majlis.

Bagi Alexis, jawatannya yang ditaja di Instagram menjana 40 peratus daripada jumlah pendapatan bulanannya.

Pelbagai jenama datang kepadanya setiap hari dan memintanya untuk menyiarkan produk mereka di lamannya. Setiap posting boleh mencecah ribuan ringgit.

Pada masa ini Alexis (gambar) mempunyai 30,000 pengikut di Instagram, dan dia adalah salah seorang penyokong KOL media sosial yang paling menonjol di negara ini. Dalam pelbagai acara, dia sering menjadi tumpuan, seiringan dengan bintang-bintang media sosial yang lain.

Beberapa jenama mewah seperti Guess, Coach, dan Zalora telah mendatanginya untuk memaparkan produk mereka di akaun Instagramnya.

Instagram adalah satu aplikasi rangkaian sosial untuk berkongsi foto dan video melalui telefon pintar. Ia menyediakan setiap pengguna dengan profil, yang boleh menjadi 'public' atau 'private', dan laporan berita untuk berinteraksi dengan orang lain.

Sejak bermula pada tahun 2010, ia telah menjadi platform untuk Generasi Y (Gen Y) untuk berkongsi kehidupan mereka di ruangan bertapis.

Di Instagram, orang memberi perhatian lebih kepada imej itu sendiri berbanding dengan kapsyen. Apabila beberapa hashtags datang, ini akan dapat menarik lebih banyak orang dari seluruh dunia untuk menyambungkan hashtag berkaitan.

Baru-baru ini, Instagram telah mula mengikuti jejak langkah Facebook. Kedua-duanya telah mula bersaing dengan aplikasi rangkaian sosial lain yang disebut Snapchat dengan mereplikasi ciri-ciri yang Instagram panggil sebagai "Stories". Fungsi "Live" terkini juga membolehkan pengguna Instagram untuk berinteraksi lebih banyak dengan pengikut mereka.

Instagram pada masa ini merupakan tapak perdagangan yang terkenal yang digunakan oleh lebih daripada satu juta pengiklan, yang mana mereka sendiri memperoleh nilai dari kandungan yang diwujudkan oleh penggunanya secara percuma.

Alexis juga merupakan salah seorang daripada JinnyboyTV, yang mempunyai 763,000 pelanggan di saluran YouTubenya. Video pertamanya, "When You Date Someone Hotter Than You", yang telah dimuat naik pada Ogos 2016, telah mencecah sejuta 'views' sehingga kini.

"Itulah masa apabila jumlah pengikut melonjak," katanya. "Bilangan pengikut saya meningkat dengan drastik. YouTube banyak membantu. "

Dia biasanya menghadkan dirinya untuk menghantar posting sekali sehari di Instagram, tetapi akan membuat pengecualian jika terlalu banyak pekerjaan yang masuk.

Bagi pengguna Instagram, masa posting agak penting, kerana ia akan menjejaskan penglibatan seseorang dengan pengikutnya.

Sekurang-kurangnya 70 peratus daripada posting Instagram oleh Alexis disertai dengan tajaan dan ulasan produk.

Menurut laporan pada tahun 2015 oleh Deloitte, 47 peratus keputusan membeli belah millenial dipengaruhi oleh media sosial, sementara hanya 19 peratus daripada kumpulan usia lain menggunakan media sosial untuk membuat keputusan pembelian.

Acara-acara setempat telah mula menyedari pengaruh media sosial yang semakin meningkat, dan kini menjemput puluhan orang KOL media sosial untuk menghadiri acara mereka, dengan harapan dapat memberikan jenama mereka lebih banyak pendedahan.

"Kadang-kadang, saya perlu menghadiri tiga acara pada waktu petang," kata Alexis. "Ini bukan pelan yang baik, tetapi kami masih perlu hadir di acara ini untuk menunjukkan penghargaan kami terhadap jenama."

Dengan munculnya media sosial, dia bersetuju bahawa ia telah menjadi platform untuk menjenamakan diri seseorang.

"Malah beberapa selebriti terkenal di negara ini, seperti Ning Baizura, pergi ke media sosial. Di situlah di mana orang terlibat dengan pengikutnya, dan terus mendapat pengikut. "

[Baca berita penuh/asal]


CHRIS LAU adalah bekas pelatih dengan Malaysiakini.

Lihat Komen
ADS