Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita

Pemimpin PKR menggesa isu membabitkan bantuan kepada mangsa banjir di Pulau Pinang diselesaikan untuk mengelakkan konflik yang lebih besar dalam Pakatan Harapan (HARAPAN).

Naib Presidennya, Tian Chua juga menggesa kerajaan negeri mengkaji semula keputusannya menghalang ADUN Kebun Bunga, Cheah Kah Peng dari parti itu menguruskan pendaftaran mangsa banjir.

 

"Saya tidak tahu apa yang salah Cheah lakukan. Saya tidak tahu kenapa (Ketua Menteri Pulau Pinang) Lim Guan Eng menghalangnya.

"HARAPAN harus mencari penyelesaian secepat mungkin untuk mengelakkan perkara itu daripada menjadi lebih buruk dan memberi peluang kepada musuh untuk mensabotaj kita," katanya kepada Malaysiakini.

Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, dalam kiriman mesej kepada Malaysiakini berkata PKR Pulau Pinang akan bertemu dengan ketua menteri untuk menyelesaikan perkara itu.

Terdahulu, Pengerusi PKR Pulau Pinang Datuk Mansor Othman menyatakan sokongan terhadap Cheah yang dilarang menguruskan pendaftaran mangsa banjir oleh kerajaan negeri.

Mansor yang juga bekas timbalan ketua menteri Pulau Pinang berkata, penyerahan pengurusan bantuan banjir di Kebun Bunga kepada ADUN DAP Pulau Tikus Yap Soo Huey juga langkah meminggirkan PKR dalam kerajaan negeri.

Mansor juga menolak alasan Lim yang mengatakan terdapat perubahan prosedur dalaman berhubung perkara itu sebagai “naif dan tidak boleh diterima”.

Cheah, yang berkecuali ketika undian yang usul Umno berkenaan penambakan tanah dua tahun lalu, dilarang menguruskan bantuan RM700 melalui surat bertarikh 20 November lalu daripada Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Seri Farizan Darus.

Tiada alasan diberikan.

Cheah dan empat ADUN PKR lain sebelum ini berselisih pendapat dengan Ketua Menteri Lim Guan Eng selepas berkecuali dalam pengundian usul Umno untuk menghentikan semua projek penambakan pada 2015.

Lim mendakwa mereka cuba mensabotaj kerajaan Pulau Pinang. Cheah juga dipecat daripada jawatan pengarah Penang Hill Corporation.

Cheah pada 10 November lalu juga mempersoal pengkorporatan Penang Botanic Gardens.

Selain beliau, ADUN Permatang PASIR Salleh Man daripada PAS juga tidak dibenarkan menguruskan pemohon bantuan mangsa banjir.

[Baca berita penuh]

 

 

Lihat Komen
ADS