Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Mahdzir sambut baik cadangan NUTP perkenal kod etika ibu bapa, penjaga
Diterbitkan:  Dec 21, 2017 5:19 PM
Dikemaskini: 9:24 AM

Kementerian Pendidikan menyambut baik cadangan Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia (NUTP) untuk memperkenalkan Kod Etika Ibu Bapa/ Penjaga bagi melindungi guru.

Menteri berkenaan Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata pihaknya akan mengadakan pertemuan dengan NUTP dan Persatuan Guru-Guru Malaysia awal tahun depan bagi membincangkan cadangan itu.

"Buat masa ini, cadangan itu belum sampai ke peringkat kementerian, namun kita sentiasa menyambut baik sebarang cadangan dan idea untuk menambah baik permuafakatan antara ibu bapa dan guru.

"Banyak sekolah yang menitik berat soal permuafakatan ini jadi kod etika ini mungkin dapat mempertingkat permuafakatan di bawah Sarana Ibu Bapa yang ada dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia," katanya kepada pemberita selepas menutup Program Lestari Modal Insan Koperasi 2017 di Kuala Nerang hari ini.

Sebelum ini, NUTP mendesak Kementerian Pendidikan memperkenalkan Kod Etika Ibu Bapa/ Penjaga secepat mungkin bagi melindungi guru berikutan kes seorang guru, Azizan Manap atau lebih dikenali sebagai Cikgu Azizan, dihadapkan ke Mahkamah Majistret Seremban atas pertuduhan mencederakan seorang murid.

Dalam pada itu, Mahdzir berkata tidak timbul isu Kementerian Pendidikan tidak menyokong pembelaan Cikgu Azizan kerana pihaknya telah berusaha membantu sebelum kes tersebut di bawa ke mahkamah lagi.

"Bukan tidak masuk campur kerana semua hal yang berkaitan dengan kebajikan guru, kita dahulukan dan Timbalan Menteri Pendidikan Datuk Chong Sin Woon juga telah berjumpa dengan Cikgu Azizan.

"Kita (kementerian) masih memberi sokongan kepada guru berkenaan apabila beliau didakwa, namun tidak boleh campur tangan apabila sudah menjadi kes mahkamah," katanya.

Menurutnya Cikgu Azizan, 44, yang merupakan Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid di Sekolah Rendah Taman Semarak, Nilai masih kekal sebagai seorang guru di sekolah terbabit.

Selasa lalu, Mahkamah Majistret Seramban melepas tanpa membebaskan Azizan atas pertuduhan mencederakan muridnya pada Oktober lepas.

- Bernama

Lihat Komen
ADS