Paling Popular
Terkini
story images
story images
mk-logo
Berita
Polis tubuh pasukan khas siasat kes Felda
Diterbitkan:  Dec 23, 2017 5:50 AM
Dikemaskini: Dec 23, 2017 1:29 AM

Polis telah menubuhkan satu pasukan khas untuk menyiasat kes Felda kehilangan hak ke atas tanahnya di Jalan Semarak, Kuala Lumpur.

Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Noor Rashid Ibrahim berkata pasukan itu ditubuhkan sehari selepas laporan polis dibuat oleh Felda pada 12 Disember lalu dan siasatan dijalankan menurut Seksyen 420 dan Seksyen 471 Kanun Keseksaan iaitu berhubung penipuan dan pemalsuan dokumen.

“Selepas laporan diterima, kami membuka satu kertas siasatan serta menubuhkan satu pasukan khas untuk menjalankan siasatan,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Program Kayuhan Basikal Jambatan Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah Polis Diraja Pulau Pinang, di George Town malam tadi.

Beliau berkata pihaknya tidak menolak kemungkinan memanggil bekas Pengerusi Felda Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad bagi membantu siasatan

“Saya difahamkan beliau tiada di dalam negara ketika ini. Jadi, bila (beliau) dah balik polis akan ambil keterangan daripadanya,” katanya.

Beliau berkata pihaknya juga akan memanggil beberapa pihak lain untuk diambil keterangan.

"Selepas selesai rakam percakapan, kita akan lihat mana arah tuju kes tersebut," katanya.

Kelmarin, Felda dilaporkan berisiko kehilangan hak ke atas kawasan strategik yang dianggar bernilai RM270 juta di Jalan Semarak di Kuala Lumpur susulan urusan pindah milik tanah yang mencurigakan pada 2015.

Pengerusi Felda Tan Sri Shahrir Abdul Samad dilaporkan berkata Felda bersedia mengambil segala bentuk tindakan bagi mendapatkan semula hak ke atas tanah agensi itu termasuk membuat laporan polis pada 12 Disember lalu.

- Bernama


 

Lihat Komen
ADS