Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
K'jaan tubuh mahkamah khas kes pemerdagangan manusia
Diterbitkan:  Jan 13, 2018 5:03 PM
Dikemaskini: 9:08 AM

Proses pendakwaan dan perbicaraan kes pemerdagangan manusia yang tertunggak dapat diselesaikan menerusi penubuhan mahkamah khas bagi mengendalikan isu tersebut tahun ini, kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Beliau berkata penubuhan mahkamah khas itu sangat penting untuk membuktikan keseriusan dalam membicarakan kes pemerdagangan manusia sama ada ia dilakukan oleh individu atau ejen tempatan dan luar negara.

"Isu pemerdagangan manusia ini satu isu lama dan oleh kerana kes sedemikian dibicarakan di mahkamah sivil atau mahkamah pelbagai (lain) dengan hakim yang berlatarbelakangkan pelbagai, maka Kementerian Dalam Negeri mencadangkan supaya mahkamah khas ini mempunyai seorang hakim yang mempunyai kepakaran dalam soal ini (pemerdagangan manusia), " katanya kepada pemberita selepas merasmikan program Multaqa Permuafakatan Masjid, Surau dan Sekolah Agama Rakyat Daerah Bagan Datuk di sini, hari ini.

Kes tertangguh, kurang hakim

Semalam, Ketua Hakim Negara Tun Md Raus Shari memaklumkan mahkamah khas itu akan diwujudkan pada Mei atau Jun ini dengan lokasi permulaan di Klang, Selangor; Ipoh , Perak; Melaka; Muar, Johor; Kota Kinabalu, Sabah dan Balik Pulau, Pulau Pinang.

Ahmad Zahid berkata usaha kerajaan menubuhkan mahkamah khas tersebut telah berjaya meletakkan nama Malaysia di peringkat antarabangsa sebagai negara yang memberi perhatian serius terhadap isu pemerdagangan manusia.

"Tahap keyakinan (menerusi penubuhan mahkamah) dapat dipertingkatkan bukan kerana soal penarafan tetapi soal keprihatinan terhadap mempercepatkan kes pemerdagangan manusia yang selama ini banyak tertangguh disebabkan kekurangan hakim," katanya.

Menjelas lanjut, Ahmad Zahid berkata kerajaan mengikut Prosedur Operasi Standard (SOP) antarabangsa dalam mengendalikan isu pemerdagangan manusia termasuk setiap mangsa yang diselamatkan diberi perlindungan.

"Kami bekerjasama dengan Tenaganita iaitu antara pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dengan menyediakan peruntukan bagi memberi perlindungan.

"Selain itu, mereka (mangsa) juga harus diberi kebebasan untuk bergerak di negara kita serta diberi peluang memiliki pekerjaan," kata Ahmad Zahid.

Lihat Komen
ADS