Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Perbicaraan kes rasuah membabitkan Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng bersambung untuk hari kedua hari ini dengan pihak penndakwa dijadual mengemukakan 14 saksi.

Semalam peguam bela Lim, Gobind Singh Deo mengasak saksi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Muhsin Latheef dengan pelbagai soalan berhubung dakwaan yang dibuatnya terhadap tertuduh.

Dalam sesis berkenaan Gobind menunjukkan bahawa Muhsin - turut dikenali dengan nama Mamu Parpu itu - seorang penyokong tegar Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Kata peguam berkenaan serangan ke atas Lim adalah sebuah "konspirasi politik" dan ada bukti membuktikannya, termasuk hantaran Muhsin dalam media sosial yang menggesa orang ramai menyokong BN pada pilihan raya umum (PRU) ke-14 ini.

Ia juga disertakan dengan tanda pagar "Kami geng Najib".

Gobind yang juga anggota parlimen Puchong itu turut mendedahkan Muhsin - yang membuat aduan mengenai Lim kepada SPRM - tidak mempunyai kepakaran dalam hal penilaian hartanah serta tidak mengetahui bila ketua menteri Pulau Pinang itu membeli atau menandatangani perjanjian jual beli banglo yang dimaksudkan.


Baca Keluarga kebimbangan terbesar Guan Eng


Justeru kata Gobind saksi terbabit tidak mungkin mempunyai sebarang bukti bagi menyokong dakwaan yang dibuatnya terhadap Lim.

Perbicaraan berhubung isu pembelian seunit banglo di Jalan Pinhorn, George Town pada 2015 itu ditetapkan selama 35 hari membabitkan 55 orang saksi.

Dalam tempoh beberapa hari mendatang penghujahan dijangka berpusat kepada isu Lim sebenarnya tidak membeli kediaman itu di bawah nilai pasaran semasa.

Sepuluh lagi saksi yang dipanggil semasa perbicaraan semalam membabitkan individu yang memberikan keterangan mengenai maklumat rasmi mengenai Lim, seperti tarikh perkahwinannya dengan Betty Chew serta pelantikan sebagai ketua menteri pada 2008.

Turut didakwa bersama Lim ialah ahli perniagaan Phang Li Koon.

Perbicaraan berlangsung di depan hakim Datuk Hadhariah Syed Ismail, manakala Datuk Masri Mohd Daud mengetuai pasukan pendakwaan.

Selain Gobind, Lim turut diwakili peguam Ramkarpal Singh dan RSN Rayer.

Datuk V Sithambaram dan Hisyam Teh Poh Teik pula bertindak bagi pihak Phang. 

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS