Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Pihak tuntut Equanimity dakwa AS tak mampu jaga kapal itu
Diterbitkan:  Mar 27, 2018 9:20 PM
Dikemaskini: 3:30 PM

Pemilik dan pengendali The Equanimity memohon bagi kapal persiaran mewah itu di letakkan di Indonesia bersama-sama dengan anak kapal untuk menjaganya sepanjang penyiasatan berlangsung.

Dalam pemfailan pembelaan kepada Mahkamah Daerah Amerika Syarikat bagi Daerah Pusat California semalam, mereka tidak bersetuju dengan cubaan Jabatan Keadilan AS (DOJ) menjadikan kerajaan AS sebagai penjaga kapal tersebut.

Mereka memohon Perintah Kecemasan Ex parte yang menghalang kerajaan AS daripada sebarang tindakan yang akan 'menjejaskan nilai' kapal bernilai RM1 bilion itu.

"Pihak penuntut meminta mahkamah untuk secara khususnya mengarahkan sebagai bahagian Perintah Kecemasan...bahawa aset defendan perlu kekal di Indonesia bagi sepanjang tempoh perintah itu, kecuali mahkamah memerintahkan yang sebaliknya.

"(Dan) pihak penuntut dibenarkan untuk terus menyelia aset defendan dengan cara yang paling baik bagi memelihara nilainya," kata Naeun Rim, peguam yang mewakili kapal mewah tersebut, dalam dokumen yang dilihat Malaysiakini.

Ahli perniagaan Low Taek Jho yang dikenalpasti DOJ sebagai orang yang membeli kapal mewah dengan dana 'yang dicuri dan diselewengkan daripada 1MDB' sedang berusaha untuk membatalkan rampasan tersebut melalui empat buah syarikat.

Empat syarikat itu ialah Equanimity (Cayman) Ltd, Equanimity Crew (Cayman) Ltd, Equanimity Lifestyle (Cayman) Ltd dan Equanimity Operations and Maintenance (Cayman) Ltd.

Rim berhujah rampasan Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI) pada 28 Februari lalu di Bali itu sebagai 'tidak sah di sisi undang-undang' dan dilakukan dengan cara 'perkiraan bagi mendapatkan pendedahan media yang seluas mungkin.

Beliau mendakwa FBI 'tidak mempunyai bidang kuasa' di Indonesia dan berdasarkan hal ini tidak memiliki 'asas undang-undang' untuk menuntut pemilikan The Equanimity.

Rim turut mendakwa kerajaan AS mahu menggantikan anak-anak kapal Equanimity seramai 55 orang dengan lapan orang yang tidak berpengalaman dan kemudian mengangkutnya ke AS tanpa menyiapkan kerja-kerja pembaikan terhadap kapal itu.

Beliau juga berkata kerajaan AS juga berniat untuk menjual kapal tersebut melalui satu perintah interlokutori yang akan 'secara keseluruhannya mengagalkan untuk mendapatkan nilainya yang maksima'.

Peguam itu melabelkan hasrat itu sebagai 'rancangan yang berniat jahat' dan berkata tindakan itu bukan sahaja mengancam keselamatan anak-anak kapal tetapi juga nilai kapal persiaran mewah tersebut.

"Rancangan ini jelas menunjukkan kerajaan AS tidak tahu cara menjaga atau memasarkan kapal mewah Equanimity sebagai unik dengan ciri-ciri tersendiri.

"Pihak yang membuat tuntutan ini mencadangkan kerajaan membenarkan anak-anak kapal sekarang untuk terus menyelia kapal itu di perairan Indonesia sementara pihak terlibat bersama-sama menentukan jualan interlokutori yang akan memelihara nilai dan jika perlu, mencabar hak penyitaan kerajaan," kata beliau dalam dokumen yang dilihat Malaysiakini.

DOJ tak percaya pihak tuntut kapal

Perintah interlokutori yang ingin didapatkan DOJ itu merupakan suatu perintah untuk berbincang bagi menjual kapal layar tersebut sebelum mendapatkan keputusan muktamad daripada mahkamah.

Sebagai pihak pemohon dalam rampasan tersebut, DOJ berhujah jabatan itu perlu bertindak demikian kerana pihak yang menuntut harta itu tidak boleh dipercayai untuk menghantar kapal mewah itu ke AS.

"Terdapat sebab yang betul untuk mengarahkan pihak yang menuntut (Equanimity) menyerahkan kapal mewah itu ke bawah jagaan kerajaan AS dan bukanlah dengan meminta pihak yang menuntut itu untuk membawakan kapal itu AS sendiri.

"Pihak yang menuntut ini tidak boleh dipercayai bawa kapal mewah itu ke AS, walaupun dengan perintah mahkamah.

"Walau bagaimanapun juga, mereka telah menganggu waran tangkap mahkamah. Tidaklah terlalu jauh untuk berfikir jika mereka mungkin akan melanggar atau tidak mengendahkan perintah untuk berlayar ke AS," kata DOJ.

Jho Low melalui jurucakap pada 28 Februari lalu dilaporkan kesal dengan rampasan asetnya kerana dibuat tanpa sebarang pembuktian.

Katanya, rampasan itu berdasarkan tuduhan salah serta bermotifkan politik.

[Baca berita penuh]

 

Lihat Komen
ADS