Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Penuntut IPT bebas sertai kempen politik PRU14 - Idris
Diterbitkan:  Mar 28, 2018 9:38 AM
Dikemaskini: 1:42 AM

Penuntut institusi pengajian tinggi (IPT) bebas menyertai kempen politik di luar kampus menjelang pilihan raya umum (PRU) ke-14 tidak lama lagi, kata Menteri Pendidikan Tinggi Datuk Seri Idris Jusoh.

Beliau berkata mereka diberi kelonggaran berpolitik jika mereka berminat dan ini berbeza dengan kepimpinan sebelum ini yang menyekat penglibatan mereka dalam politik negara.

"Mereka berhak berpolitik di luar kawasan kampus. Jika dalam kampus itu tertakluk kepada peraturan universiti. Jika didapati mereka berkempen juga dalam kampus sehingga melanggar peraturan, itu bawah bidang kuasa universiti untuk memutuskan tindakan.

"Saya juga tidak faham kepimpinan terdahulu jelas melarang keras penglibatan pelajar dalam berpolitik, tetapi sekarang beliau pula amat menyokong agar mereka (pelajar) aktif berpolitik," katanya kepada pemberita selepas merasmikan pelancaran 'Taylor's Curriculum Framework' (TCF) di sini, hari ini.

Idris berkata demikian kepada pemberita ketika diminta mengulas mengenai had atau larangan penglibatan penuntut IPT menyertai kempen politik menjelang PRU14.

Katanya penglibatan penuntut IPT dalam aktiviti politik tertakluk di bawah Akta Universiti dan Kolej Universiti yang dipinda pada 2012 yang membenarkan mahasiswa terlibat dalam persatuan, badan atau kumpulan termasuk parti politik ketika di luar kampus.

- Bernama

Lihat Komen
ADS