Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

PRU14 | Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini menggunakan istilah yang dianggap memperlekehkan orang India dalam kecamannya terhadap SPR.

Dr Mahathir menggunakan istilah itu ketika mengulas laporan yang mendakwa Pakatan Harapan (HARAPAN) perlu mendapat kebenaran SPR untuk menggunakan satu logo yang sama untuk kesemua parti komponennya.

"Pagi ini kita dengar konco-konco (Datuk Seri najib Razak), termasuk pengerusi SPR (Datu Seri Hashim Abdullah) berkata kononnya untuk guna satu simbol kita kena merangkak dan menyembah orang ini untuk mendapatkan kebenaran.

"Saya nak guna perkataan keling. Orang keling kata, 'podah'.

"Mana undang-undangnya (yang mengatakan kita tidak boleh guna logo yang sama), peraturan ini baru dibentuk pagi ini," katanya dalam majlis kutipan dana di Muar.

Dalam konteks hari ini, perkataan 'keling' dianggap sebagai istilah yang memperlekeh atau menghina kaum India meskipun perkataan itu pada asalnya tidak dianggap sedemikian ketika mula-mula digunakan pada abad ke-15.

Dr Mahathir pernah menjadi sasaran ucapan seumpamanya apabila Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dikatakan menghina keturunan pengerusi HARAPAN itu dengan mendakwa nama sebenar Dr Mahathir ialah "Mahathir a/l Iskandar Kutty."

Dr Mahathir merujuk laporan media yang mendakwa Hashim berkata komponen parti HARAPAN perlu mendapatkan kebenaran SPR untuk menggunakan logo PKR dalam pilihan raya umum (PRU) ke-14.

Ditanya pada sidang media hari ini jika DAP boleh bertanding menggunakan logo PKR, Hashim berkata: "SPR perlu meluluskan logo-logo parti yang bertanding. Jika kita lihat tiada masalah, kita akan benarkan. Tapi penggunaan logo oleh parti yang mempunyai logo lain, kita tengok macam mana."

Sebelum itu, Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) Tan Sri Muhyiddin Yassin juga mempersoalkan kenyataan Hashim yang dilaporkan media.

Menurut Muhyiddin, seorang calon yang ingin menggunakan logo parti lain hanya memerlukan surat watikah.

Terdahulu, dalam satu program di Pasir Gudang, Dr Mahathir mengumumkan HARAPAN akan hanya menggunakan logo PKR sebagai logo tunggal yang dikongsi kesemua parti komponen di Semenanjung.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS