Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

GLOBAL|  Sekurang-kurangnya empat penduduk tempatan cedera apabila tiga butir bom meletup serentak di beberapa kawasan di Sungai Golok, selatan Thai yang terletak berhampiran Rantau Panjang di Kelantan.

Kapten Traipop Donprai-laorong dari Balai Polis Sungai Golok, berkata kejadian berlaku kira-kira 6 petang (waktu tempatan).

"Motif serangan bom kali ini dipercayai untuk mensabotaj Pesta Makanan Tahunan Sungai Golok yang berlangsung mulai Sabtu lepas sehingga Rabu ini," katanya kepada pemberita hari ini.

Beliau berkata bom pertama meletup di hadapan sebuah kuil di Jalan Pracharat manakala bom kedua di belakang Hotel Plaza, dan bom ketiga pula di Lorong Raman yang terletak di bandar sempadan itu.

Keadaan bandar panik

Kejadian letupan bom itu menyebabkan suasana panik dalam kalangan penduduk tempatan dan pelancong asing di bandar berkenaan.

Sementara itu, dalam satu kejadian berasingan di daerah Yaring, Pattani, seorang sukarelawan keselamatan tempatan cedera parah apabila sebutir bom meletup ketika beliau menghidupkan keretanya.

Kapten Khajornsak Kuamanee dari Balai Polis Yaring, berkata kejadian di Kampung Tanjung Dalor berlaku kira-kira 3 petang tadi (waktu tempatan) mencederakan Ismail Chetae, 36.

"Letupan kuat berlaku apabila mangsa cuba menghidupkan enjin keretanya. Mangsa mengalami kecederaan parah di bahagian kaki dan seluruh badan akibat terkena serpihan bom," katanya.

Mangsa kini dirawat di unit kecemasan Hospital Pattani.
 

-Bernama

Lihat Komen
ADS