Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Perlis larang calon imamkan solat, walaupun di pagar masjid
Diterbitkan:  Apr 13, 2018 3:05 PM
Dikemaskini: 7:26 AM

Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Perlis (Jaips) mengingatkan masjid-masjid di seluruh negeri itu supaya tidak membenarkan rumah ibadat orang Islam itu digunakan untuk tujuan kempen pilihan raya.

Larangan itu termasuk mempamerkan bahan kempen di masjid dan mengimamkan makmum, kecuali dalam keadaan masbuk, bagi calon bertanding.

“Calon-calon yang bertanding atau wakil/ejen calon yang bertanding adalah dilarang menjadi imam kepada mana-mana solat fardhu, solat jenazah atau solat sunat; kecuali solat fardhu dan solat jenazah dalam keadaan masbuk (terlewat) sama ada di pagar masjid, di kawasan masjid mahupun di dalam masjid,” menurut surat makluman.

Surat bertarikh 9 April itu ditandatangani oleh Pengarah Jaips Dr Hazman Hassan dan dikongsi di Facebook mufti negeri Datuk Dr Asri Zainul Abidin hari ini.

Sementara itu, larangan juga termasuk menyampaikan khutbah, ceramah, tazkirah, kuliah, taklimat, penerangan dan ucapan di kawasan disebutkan tadi.

Mereka juga dilarang mengetuai acara agama seperti bacaan doa, zikir dan selawat.

“Masjid-masjid di seluruh negeri Perlis hendaklah kekal sebagai tempat ibadah dan tempat perpaduan ummah yang mengatasi unsur politik kepartian dam agenda pilihan raya,” kata Hazman dalam surat itu.

Katanya, surat itu dikeluarkan sebagai menjunjung titah perintah Raja Perlis Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail dan Raja Muda Perlis Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail sebagai yang dipertua Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs).

Lihat Komen
ADS