Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
SPRM tahan 3 individu disyaki jual sijil pertauliahan palsu
Diterbitkan:  Apr 16, 2018 10:14 AM
Dikemaskini: 2:21 AM

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini menahan tiga individu dipercayai terlibat dalam sindiket pengeluaran sijil pertauliahan menggunakan nama beberapa institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) di negara ini.

Dalam serbuan kira-kira jam 4 petang itu, ketiga-tiga individu berusia antara 30 dan 34 tahun itu ditahan di sekitar Jalan Ipoh di ibunegara.

Sumber SPRM berkata seorang daripada individu berkenaan merupakan warganegara India.

"Mereka yang ditahan dipercayai orang tengah yang menguruskan proses pembelian sijil palsu tersebut.

"Pasukan penyiasat kini dalam proses mengenal pasti individu yang bertanggungjawab untuk mencetak sijil pertauliahan palsu itu," katanya ketika dihubungi Bernama semalam.

Menurut sumber SPRM itu, sindiket terbabit dipercayai mengeluarkan sijil palsu diploma, sarjana muda dan sarjana tanpa memerlukan seseorang mengikut kursus pembelajaran tersebut.

“Mereka hanya mengambil masa seminggu untuk menyediakan sijil palsu tersebut menggunakan nama-nama IPTS di negara ini.

“Difahamkan, sijil pentauliahan palsu itu boleh diperoleh dengan bayaran antara RM2,000 dan RM16,000 bergantung kepada jenis sijil dan IPTS,” menurut sumber berkenaan.

SPRM juga, katanya sedang menyiasat sama ada terdapat penglibatan individu-individu dalam IPTS yang bersubahat dengan sindiket itu.

Sementara itu, Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Seri Azam Baki ketika dihubungi mengesahkan tangkapan tersebut, dan pihaknya masih mengesan beberapa individu yang dipercayai turut terlibat dalam kegiatan berkenaan.

Azam berkata kesemua mereka yang ditahan akan dihadapkan ke mahkamah di Putrajaya hari ini untuk direman dan kes disiasat di bawah Seksyen 16(a)(A) Akta SPRM 2009.

- Bernama

Lihat Komen
ADS