Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Kata-kata Mahathir cukup celaka - anak mangsa Memali
Diterbitkan:  May 4, 2018 1:32 PM
Dikemaskini: 5:40 AM

Kenyataan Tun Dr Mahathir Mohamad berkaitan peristiwa berdarah Memali di ibu negara malam tadi membangkitkan kemarahan seorang anak bekas seorang penduduk kampung yang terkorban.

Menulis di Facebooknya, Mohamad Zuhdi Mat Piah hari ini tanpa menapis kata-katanya menghamburkan maki hamun kepada bekas perdana menteri 22 tahun itu.

“Tun M dalam ucapan di Lembah Pantai semalam mengeluarkan kata-kata yang cukup celaka dan kurang ajar bahwa mereka yang terbunuh di Memali adalah mati katak.

“Saya nak tunggu penjilat Tun M yang dulunya membela mangsa Memali dan kini bersama Tun M, antaranya Mat Sabu, Mahfuz Omar dan Salahuddin Ayub, saya cabar anda bersemuka.

Sinar Harian dialu-alukan untuk buat live,” tulisnya di media sosial.

Beliau juga mengulas itu dalam video di Facebook pagi tadi.

Mahathir yang juga pengerusi HARAPAN malam tadi berkata 14 mangsa yang terkorban dalam tragedi berdarah Memali pada 1985 sebagai mati katak dan bukan syahid seperti dianggap PAS.

Beliau mendakwa, “Amanat Hadi” oleh presiden PAS Datuk Seri Hadi Awang pada 1981 menjadi punca berlakunya peristiwa hitam itu.

Peristiwa 33 tahun lalu itu menyaksikan pertempuran penduduk kampung di Baling yang dipimpin ustaz PAS Ibrahim Libya dengan pasukan keselamatan.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS